Politik di Sarawak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alexander Iskandar (bincang | sumb.)
DUN Bukit Kota memang terdapat di dalam Parlimen Limbang tetapi DUN Bukit Batu seperti yang dinyatakan tiada wujud. Oleh sebab itu pembetulan telah dilakukan.
Baris 5:
Dalam Pilihan Raya Negeri pada tahun [[1991]], BN memenangi kesemua 56 kerusi yang ditandingi, dengan 57 daripada 62 kerusi dimenangi pada tahun [[1996]] serta 61 daripada 62 kerusi pada tahun [[2001]]. Untuk kerusi-kerusi [[Parlimen Malaysia|Parlimen]] pula, BN Sarawak memenangi kesemua 28 kerusi yang ditandingi pada tahun [[1995]] dan tahun [[1999]]. [[Pilihan raya umum]] pada tahun 1999 memperlihatkan BN Sarawak memenangi 27 daripada 28 kerusi. BN Sarawak akan bertanding di dalam 71 buah kawasan pilihan raya negeri untuk Pilihan Raya Negeri Sarawak pada tahun [[2006]].
 
Terdapat sembilan buah kawasan pilihan raya yang baru, iaitu [[Opar]] dan [[Kota Sentosa]] (Divisyen [[Kuching]]); [[Lingga]] ([[Sri Aman]]); [[Balai Ringin]] ([[Serian]]); [[Bukit Saban]] ([[Betong]]); [[Daro]] ([[Mukah]]); [[Bekenu]] dan [[Pujut]] ([[Miri]]); serta [[Batu Danau]] ([[Limbang]]). Empat buah kawasan pilihan raya telah dinamai semula, iaitu Serdeng yang kini dikenali sebagai [[Semop]]; Matu Daro ([[Jemoreng]]); Limbang ([[Bukit Batu]]Kota); dan Lawas ([[Bukit Sari]]). Tiga buah kawasan pilihan raya parlimen juga dicipta, iaitu [[Igan]], [[Sibuti]]. dan [[Limbang]].
 
Antara 71 buah kerusi negeri, Majlis Agung BN Sarawak telah memutuskan pembahagian seperti yang berikut: