Sekolah Menengah Kebangsaan Seksyen 27: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Hakimi97 (bincang | sumb.)
Menaiktaraf tatabahasa dan isi kandungan laman
Baris 28:
'''Sekolah Menengah Kebangsaan Seksyen 27''' atau nama ringkasnya '''SMK Seksyen 27''', merupakan sebuah Sekolah Menengah Kebangsaan yang terletak di Jalan Selayang 27/27.
 
Pada 2009, Sekolah Menengah Kebangsaan Seksyen 27 memiliki 310 pelajar lelaki dan 308 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 618 orang. IaPada mempunyaiwaktu seramaiyang sama, sekolah ini turut mempunyai 42 orang guru.
 
Pada 2017, bilangan guru bertambah kepada 76 orang.
 
==Sejarah ==
Sekolah Menengah Kebangsaan Seksyen 27, turut dikenali sebagai SMK Seksyen 27, dibuka pada awal Januari 2004. Pada permulaannya, seramai 20 orang guru yang mula mengajar di sekolah ini. Walaupun sekolah telah mula beroperasi tetapi sekolah ini masih belum mempunyai pengetua. Pada bulan Januari 2004, pengetua yang pertama iaitu '''Puan Selvarani A/P Pillai''' melaporkan diri. Sebelum kedatangan pengetua, sekolah ini dipimpin oleh Puan Salamah binti Abdul Manap selaku penolong kanan pentadbiran, serta Puan Siti Zaleha binti Atan selaku penolong kanan hal ehwal murid (PK HEM). Pada ketika itu, sekolah jugamasih belum mempunyai penolong kanan kokurikulum (PK Kokorikulum). Selain tenaga pengajar, SMK Seksyen 27 juga mempunyai enam orang staf sokongan yang terdiri daripada tiga pembantu am rendah iaitu Puan Nor Ain binti Muhamad Aijam, Cik Hanim Samsuri, En Fairuz bin Kamaludin, seorang pembantu makmal iaitu Puan Maslina binti Abdul Wahab dan seorang kerani iaitu Pn Hasnah binti Zainal.
 
Pengetua kedua, iaitu '''Tuan Haji Nashan bin Singgan''' berkhidmat bermula 1 Januari 2005 sehingga 16 Februari 2009. Semasa pentadbiran beliau, dua orang penolong kanan pentadbiran telah berkhidmat. Puan Hajah Megawati bt Hasbullah telah berkhidmat sebagai penolang kanan pentadbiran dari 16 Januari 2007 hingga 31 Disember 2008. Beliau kemudian telah dilantik menjadi pengetua di [[Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Sri Muda|SMK Taman Sri Muda]]. Kekosongan tempat beliau telah diganti oleh Puan Wan Sepiah binti Wan Din (dari 16 Jun 2008 hingga 17 Ogos 2009). PK HEM, Puan Zaleha bt Atan telah berpindah sekolah pada 16 Februari 2005, dan diganti oleh Tuan Haji Syawaluddin bin Shaari bermula dari 16 Februari 2006, dan bersara pada 29 julaiJulai 2009. PK Kokurikulum, Encik Gorge Thamas telah menamatkan perkhidmatan beliau dan bersara pada 15 Januari 2007. Tempat beliau sebagai PK Kokurikulum telah diganti oleh Tuan Haji Baharuddin bin Hassan bermula 2 April 2007.
 
Pengetua yang ketiga ialah '''Datin Hajah Jamaliah binti Juni''' yang mula berkhidmat pada 1 Julai 2009 sehingga 4 Mei 2014. Semasa perkhidmatan beliau, Puan Wan Sepiah binti Din berpindah ke Perak. Kedudukan beliau telah diganti oleh Puan Hajah Zuridah binti Dzulkifli bermula 16 September 2009. Selepas persaraan Tuan Haji Shawaluddin daripada PK HEM, Tuan Haji Baharuddin bin Hassan iaitu PK Kokurikulum telah dilantik sebagai PK HEM, bermula pada 1 Oktober 2010. Manakala tempat beliau sebagai PK Kokurikulum telah diganti oleh Pn. Khairun Aznida binti Mokhtar bermula 1 Oktober 2010.<ref>[https://smksek27shahalam.wordpress.com/sejarah/]Diambil 21 Mac 2014.</ref>
Baris 47:
 
== Kelas, murid dan subjek ditawarkan ==
Bilangan murid yang bersekolah di sini pada tahun 2004 ialah seramai 300 orang., Paraapabila para pelajar hanya terdiri daripada murid tingkatan satu, tingkatan dua dan tingkatan empat. Pada tahun yang sama masih tiada murid tingkatan tiga dan lima. Kelas yang dibuka ialah Kelas 1 Perdana, Kelas 1 Wira , Kelas 1 Iswara dan Kelas 1 Waja. Manakala kelas tingkatan dua pula ialah Kelas 2 Perdana, Kelas 2 Wira dan Kelas 2 Iswara. Kelas Tingkatan 4 pula sebanyak tiga kelas iaitu Kelas 4 Perdana, Kelas 4 Wira dan kelas 4 Iswara. KesemuaPada ketika itu, kesemua tingkatan empat mengambil aliran perdagangan dan sastera, hanya setelah beberapa tahun kemudian kelas aliran sains serta kelas aliran perakaunan diperkenalkan untuk pelajar menengah atas.
Pada tahun 2010, Kelas Program Pendidikan Khas Intergrasi (PPKI) telah mula beroperasi dari jumlah pelajar seramai 10 orang dengan 3 kelas seterusnya bertambah menjadi 35 orang (5 kelas) pada tahun 2013. Pembukaan Kelas Rancangan Khas (KRK) dan Kelas Aliran Arab (KAA) telah dilaksanakan sejak tahun 2012 dengan bilangan 1 kelas KRK (1 Arif) dan 1 kelas KAA (1 Bestari).
 
Pada tahun 2016, nama setiap kelas KAA (Bestari) telah ditukar kepada kelas Abu Bakar. Ketika ini, telah dibuka kelas KAA tingkatan 4 (4 Abu Bakar) dan dua kelas KAA tingkatan 1 (1 Abu Bakar, 1 Umar) dibuka berikutan permintaan yang menggalakkan dari para ibu bapa di sekitar kawasan Seksyen 27.
 
Pada tahun 2017, terdapat 6 kelas tingkatanwujud 1,untuk 6 kelassetiap tingkatan 2,dari 6tahap kelasmenengah tingkatanrendah, 3,serta wujudnya 6 kelas untuk tingkatan 4 dan 5 kelas untuk tingkatan 5 dan, menjadikan jumlah keseluruhan kelas di SMK Seksyen 27 sebanyak 29 kelas tidak termasuk kelas PPKI.
 
===Subjek ditawarkan (PT3)===
Baris 97:
13. Pendidikan Al-Quran dan As-Sunnah
 
1514. Pendidikan Moral
14. Lukisan Kejuruteraan
 
1415. Lukisan Kejuruteraan
15. Pendidikan Moral
 
16. Pendidikan Seni Visual
 
17. Prinsip Perakaunan
17. Perniagaan
 
1718. Perniagaan
18. Sains Rumah Tangga
 
19. PrinsipSains PerakaunanRumah Tangga
 
20. Pendidikan Jasmani dan Kesihatan
Baris 114:
 
== Kemudahan dan infrastruktur sekolah ==
[[Fail:Panorama SMK Seksyen 27.jpg|1100px|thumbnail|kanan|Panorama SMK Seksyen 27 sekitar tahun 2014]]
Dari tahun permulaan iaitu 2004 sehingga 2005 masih tiada sebarang pengubahsuaian bangunan serta aktiviti keceriaan dijalankan dalam kawasan sekolah. Sehinggalah awal tahun 2006 terdapat perubahan pada bilik mesyuarat dan pada ruangan Dewan Ixora yang terbuka. Di sini juga telah dibina pentas batu dan dinding bagi menghalang pandangan ke tandas guru lelaki di bahagian bawah. Di sinilah kebanyakan aktiviti sekolah dijalankan. Pengubahsuaian bilik mesyuarat pula dapat dilihat apabila kebanyakan tingkapnya telah dirobohkan dan dibina dinding. Pengubahsuaian ini bertujuan menghalang pandangan pelajar yang lalu-lalang dihadapan koperasi untuk membeli makanan.
 
Pada tahun 2004 Kedai Koperasi pada asalnya terletak di hadapan foyer, namun lokasinya telah berpindah pada tahun 2006 Bilikke Pengawastapak telahasal diubahsuaiBilik menjadiPengawas Kedaisehingga Koperasike yang sedia ada sekaranghari ini., dan Bilik Disiplin Dan Pengawas pula telah ditempatkan di hadapan Bilik Mesyuarat.
Untuk menjaga keselamatan pelajar dan harta sekolah, kebanyakan laluan untuk ke tingkat atas bangunan telah dibina jeriji besi yang menepati ciri keselamatan.
Bilik bilik khas telah mula diwujudkan bermula pada akhir tahun 2009 seperti Bilik Dokumentasi, Bilik Sidang Redaksi, Bilik Kokurikulum, Bilik Wuduk, Bilik Jamuan dan Bilik PBS. Manakala bilik-bilik yang sedia ada telah dinaiktarafkan.
 
Persekitaran sekolah juga telah banyak perubahan bermula akhir tahun 2009. Antaranya lokasi yang mengalami perubahan ialah pentas Dataran Budiman yang telah diperbesarkan, Dewan Ixora yang dinaik tarafdinaiktaraf sepenuhnya, Dewan Dahlia, surau dan kelas PPKI.<ref> [http://smksek27shahalam.wordpress.com/sejarah/, "Sejarah"]. Diambil 10 Oktober 2013. </ref>
Bangunan tandas baru dan berasingan dari bangunan sekolah telah dibina oleh Kementerian Pelajaran Malaysia pada tahun 2011.
Baris 127 ⟶ 130:
Hasil daripada hubungan baik dengan pihak luar, sama ada orang perseorangan mahupun syarikat pada tahun 2012, Arca moto sekolah “'''Ke Arah Kecemerlangan'''” telah dibina atas sumbangan Profesor Ramlan yang merupakan bapa kepada salah seorang pelajar di SMK Seksyen 27 .
Wakaf Proton telah dapat dibina atas sumbangan Proton Holdings dan tiga buah pondok bacaan hasil sumbangan dari Giant.
 
 
Persekitaran sekolah juga telah banyak perubahan bermula akhir tahun 2009. Antaranya lokasi yang mengalami perubahan ialah pentas Dataran Budiman yang telah diperbesarkan, Dewan Ixora yang dinaik taraf sepenuhnya, Dewan Dahlia, surau dan kelas PPKI.<ref> [http://smksek27shahalam.wordpress.com/sejarah/, "Sejarah"]. Diambil 10 Oktober 2013. </ref>
Pada tahun 2013, Bilik Dokumentasi telah diubahsuai menjadi Bilik VLE Frog untuk membolehkan guru-guru serta murid-murid mengakses Persekitaran Pembelajaran Maya Frog. Sekitar tahun 2014, sekolah telah dicat semula secara berperingkat dengan bertemakan warna merah-putih.
 
Hasil daripada mesyuarat di antara ibu bapa dan pihak sekolah, serta mendapat sumbangan dari pelbagai pihak, tembok mula dibina pada tahun 2017 untuk meningkatkan keselamatan sekitar sekolah.
 
<br />
Pada tahun 2013, Bilik Dokumentasi telah diubahsuai menjadi Bilik VLE Frog untuk membolehkan guru-guru serta murid-murid mengakses Persekitaran Pembelajaran Maya Frog.
 
==Lagu Sekolah ==