Maxis Communications Berhad: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Pengemasan.
Baris 40:
Kebelakangan ini, dalam percubaan syarikat tersebut untuk memfokuskan halatuju perniagaannya kepada perkhidmatan bimbit yang lebih lumayan, Binariang telah membuat keputusan untuk [[Pemberhentian pekerja|memberhentikan]] sebanyak 400 pekerjanya daripada [[Astro (satelit TV)|Astro]] dan 300 lagi daripada bahagian rangkaian perkhidmatan tetap.
 
Pemiliknya, [[Ananda Krishnan]], memegang 22% saham, manakala majoriti saham dimiliki oleh [[Usaha Tegas]], sebuah syarikat yang dimiliki bersama Ananda dan [[Tabung Amanah Tun Fuad Stephens]].
oleh [[Usaha Teguh]], sebuah syarikat yang dimiliki bersama Ananda Krishnan dan [[Tabung Amanah Tun Fuad Stephens]].
 
Binariang mendapat perhatian luas apabila terdapat [[khabar angin]] yang mengatakan
bahawa ia akan dibeli dan dimiliki oleh syarikat asing. [[SingTel]] dan [[China Mobile]] dipercayai telah memperolehi baki 61% saham, iaitu sebanyak RM1.4 [[bilion]] yang dibenarkan untuk pelabur asing. Sebaliknya, apa yang telah berlaku adalah [[BT Group|British Telecom]] (BT) membayar sebanyak RM1.8 bilion untuk memperolehi hanya satu pertiga [[ekuiti]] syarikat Binariang.
 
Kini Binariang Sdn. Bhd. dikenali sebagai Maxis Communications Berhad yg diterajui oleh Dato' Jamaludin Ibrahim sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) dan Edward Ying sebagai Ketua Pegawai Operasi (COO).Ibu pejabatnya terletak di Menara Maxis, bersebelahan dengan Menara KLCC.
 
Pada [[2002]], Maxis telah mengambil alih Timecel seterusnya menggunakan talian 017.
 
==Maxis 3G==