Wahabi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh Zakil55comd (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Ibensis
Teg: Undur
Syaikhul islam (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 3:
{{Islam}}
 
'''Wahabi''' ({{lang-ar|Al-Wahhābīyya}} الوهابية) atau '''Wahhabisme''' merupakan satu fahaman atau aliran dominan yang diamalkan oleh ulama-ulama [[Haramain]] ([[Makkah]] dan [[Madinah]]) yang diasaskan oleh [[Muhamad Abdul Wahab]]. Fahaman ini dikukuhkan lagi oleh keluarga diraja [[Bani Saud]] yang kini memerintah negara Arab Saudi. [[Bani Saud|Dinasti al-Saud]] telah memerintah [[Arab Saudi]] sejak tahun 1924. Beliau dilantik Menteri Penerangan Arab Saudi. Wahabi bukanlah suatu mazhab akidah ataupun mazhab fikah.
 
Fahaman ini disebut juga sebagai Wahabi atau Wahabisme. Istilah ini muncul berdasarkan nama bapa pengasasnya. Pihak British/Yahudi yang mencetuskan gelaran ini kerana melihat mereka ini sebagai ancaman terhadap penjajahan mereka. {{fact}} Mereka menggelar-gelarkan orang kerana hendak memecah belahkan orang Islam. Golongan awal tidak pernah mengeluarkan perkataan Wahabi atau Wahabisme.{{fact}} Golongan terkemudian lebih suka menyebut diri mereka sebagai [[Salafi]], Salafiah, Muhawidun yang bermaksud "satu Tuhan", dan mereka menurut pemikiran [[Ahmad ibn Hanbal|Imam Hanbali]] (al Hanbaliah, al Hanabilah) dalam masalah fikah, yang merupakan salah satu mazhab dalam [[Ahli Sunah Waljamaah]]. Dalam hukum akidah pula, mereka berpegang kepada tafsiran [[Ibn Taymiyyah]]. Faham Wahabi dianggap sebagai penerusan faham Ibn Taymiyyah yang berakidah tajsim sebelum beliau bertaubat.
 
Aliran Wahabi ini sangat dominan di [[Arab Saudi]], [[Kuwait]], [[Qatar]], [[Somalia]], [[Algeria]], [[Palestin]] dan [[Mauritania]].