Wahabi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Syaikhul islam (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Syaikhul islam (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 63:
== Fahaman Wahabi di Malaysia ==
{{refimprove}}
[[Muzakqrah Jawatankuasa Fatwa Majlis Fatwa Kebangsaan]] di [[Malaysia]] tidak pernah mengeluarkan [[fatwa]] bahawa Wahabi sebagai [[ajaran sesat]] atau fahaman sesat .Ia adalah [[khilafiah]] (pertikaian) di mana timbul persoalan mengenai [[takwil]]akidah,fiqh,dan (tafsiran)tasawuf.Namun begitu, Jawatankuasa Fatwa telah melarang penyebaran fahaman wahabi di Malaysia seperti berikut:
1- MUZAKARAH JAWATANKUASA FATWA KEBANGSAAN KALI KE-12 PADA TAHUN 1985,
2- MUZAKARAH JAWATANKUASA FATWA KEBANGSAAN KALI KE-14 PADA TAHUN 1985,
3- MUZAKARAH JAWATANKUASA FATWA KEBANGSAAN KALI KE-16 PADA TAHUN 1986,
4- MUZAKARAH JAWATANKUASA FATWA KEBANGSAAN KALI KE-40 PADA TAHUN 1996,
5- MUZAKARAH JAWATANKUASA FATWA KEBANGSAAN KALI KE-42 PADA TAHUN 1997,
6- MUZAKARAH JAWATANKUASA FATWA KEBANGSAAN KALI KE-44 PADA TAHUN 1998,
 
KEPUTUSAN ADALAH MENOLAK PENYEBARAN
FAHAMAN WAHABI KERANA MENGANGGU GUGAT PERPADUAN UMAT ISLAM
 
SUMBER: JABATAN KEMAJUAN ISLAM MALAYSIA (JAKIM) &
JAWATANKUASA PENYELARASAN PENYELIDIKAN ISLAM KEBANGSAAN (JAPPIS).
 
Jemaah [[haji]] [[Malaysia]] yang mengerjakan haji di kota [[Mekah]] tidak pernah mempertikaikan amalan tidak membaca [[qunut]] oleh [[imam]] di [[kaabah]]. Jemaah Islam juga akur dengan arahan tidak menziarahi makam-makam tertentu malahan makam nabi Muhammad di Madinah. Mereka akur dengan perbezaan tersebut kerana telah dimaklumkan semasa kursus haji yang diberikan oleh pegawai dari [[Tabung Haji]].
 
Pada 8 Mei 2008 di persidangan [[Dewan Rakyat]] Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr [[Ahmad Zahid Hamidi]] memberi penjelasan pendirian kerajaan Malaysia berhubung soalan dari peguam [[Zulkifli Noordin]] ([[PKR]] - [[Kulim Bandar Baru]]).
 
[[Jabatan Kemajuan Islam Malaysia]] ([[Jakim]]) mengenalpasti pendakwah antaranya Dr [[Abdullah Yasin]] dan sebagai penganut Wahabi yang jelas. Mungkin itulah sebabnya tidak lagi muncul dalam program dan ceramah agama di televisyen. [[Mufti Perlis]], Dr [[Mohd Asri Zainul Abidin]] tidak pula dilabel sebagai wahabi walaupun khabar angin menyatakan beliau seorang wahabi. Negeri Perlis yang tidak mengamalkan bacaan qunut juga dilabel sedemikian namun itu bukanlah masalah yang besar kerana mazhab yang lain juga tidak mengamalkannya.Yang menjadi isunya ialah timbul tuduhan bahawa ianya bidaah.
 
Majlis Fatwa Kebangsaan telah mengadakan sekurang-kurangnya 6 kali [[muzakarah]] atau perbincangan dengan pelbagai pihak sejak 1985 hingga 1998. Pertikaian terbaru dengan [[Mufti Perlis]], Dr [[Mohd Asri Zainul Abidin]] pada 30 Ogos 2007 iaitu seorang yang dikatakan pengamal wahabi juga.
 
Kebanyakan lulusan universiti dari Universiti Islam Madinah mengiktiraf ajaran Wahabi ini. Majlis Fatwa Kebangsaan tidak pernah menganggap Wahabi sebagai ajaran sesat. Muzakarah kali ke-40 pada 1996 menyebut bahawa mana-mana golongan yang mengisytiharkan diri mereka tidak bermazhab dan menganggap bahawa dialah orang yang lebih baik di samping mencerca dan menghina golongan yang bermazhab sedangkan mereka berada dalam kelompok yang sama, pendekatan dengan cara perbincangan adalah lebih baik. <ref>[http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Thursday/Mutakhir/20080508150636/Article/ Fahaman Wahabi tidak pernah diputuskan sebagai ajaran sesat]</ref>
 
== Lihat juga ==