American Motors Corporation: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Dicipta dengan menterjemah laman "American Motors Corporation"
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 10:59, 7 Februari 2019

American Motors Corporation ( AMC ) adalah sebuah syarikat kereta Amerika yang dibentuk oleh penggabungan Nash-Kelvinator Corporation 1954 dan Hudson Motor Car Company . Pada masa itu, ia merupakan penggabungan korporat terbesar dalam sejarah AS. [1]

AMC terus bersaing dengan AS Big Three — Ford, General Motors dan Chrysler — dengan kereta kecilnya termasuk Rambler American , Hornet , Gremlin dan Pacer ; kereta otot termasuk Marlin , AMX dan Javelin ; dan varian pacuan empat roda awal Eagle , crossover sejati AS pertama.

Syarikat itu dikenali sebagai "sebuah syarikat kecil yang mencukupi untuk mengeksploitasi segmen-segmen pasaran khas yang ditinggalkan oleh para gergasi", [2] dan terkenal dengan karya reka bentuk ketua stylist, Dick Teague , yang " anggaran yang lebih ketat daripada rakan-rakannya di Detroit's Big Three " [3] tetapi" mempunyai bakat untuk membuat sebahagian besar pelaburan majikannya ".

Selepas tempoh kejayaan seketika tetapi tidak dapat diandalkan, Renault memperoleh kepentingan utama dalam AMC pada tahun 1979 — dan syarikat itu akhirnya diperoleh oleh Chrysler . Pada kematiannya pada tahun 1987, The New York Times berkata AMC "tidak pernah menjadi syarikat dengan kuasa atau struktur kos untuk bersaing dengan yakin di rumah atau di luar negara." [4]

Nota

  1. ^ Flory, J. Kelly (2008), American Cars, 1946–1959: Every Model, Year by Year, McFarland, m/s. 545, ISBN 978-0-7864-5230-9 More than one of |ISBN= dan |isbn= specified (bantuan)Lebih daripada satu |ISBN= dan |isbn= dinyatakan (bantuan) .
  2. ^ "Turnaround at American Motors". Fortune. 100: 66–80. 1979.
  3. ^ John Matras (April 4, 2005). "Marlins and Hornets and Gremlins, Oh My: The Quirky Classics of A.M.C." The New York Times.
  4. ^ Barnaby J. Feder (March 10, 1987). "A.M.C.'S LONG, HARD STRUGGLE". The New York Times.

Pautan luar