Leonardo da Vinci: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kacha Permata (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 4:
'''Leonardo di ser Piero da Vinci''' (15 April 1452 – 2 Mei 1519), lebih dikenali sebagai '''Leonardo da Vinci''' merupakan pakar dalam pelbagai bidang Itali pada zaman Renaissance.
 
Dia telah digambarkan sebagai tokoh (''archetype'') kepada "lelaki Renaissanse" dan sejagatnya sebagai [[pintar]]. Leonardo termashyur kerana lukisannya yang mengagumkan, seperti ''[[TheUltima Last Supper (Leonardo)|The Last SupperCena]]'' dan ''[[Mona Lisa]]''. Dia juga dikenali kerana ciptaan yang dibuat sebelum zamannya tetapi tidak pernah diterbitkan semasa hidupnya. Tambahan lagi, dia membantu memajukan pengajian mengenai [[anatomi]], [[astronomi]], dan [[kejuruteraan awam]].
 
== Kehidupan peribadi ==
Kisah hidupnya digambarkan dalam [[biografi]] ''Vite'' oleh [[Giorgio Vasari]].
 
Leonardo dilahirkan di Vinci, [[Itali]]. Bapanya, Ser Piero da Vinci, merupakan tuan punya tanah ataudan tukang yang kaya, manakala ibunya Caterina, merupakan seorang anak gadis petani. IaAda telahyang dicadangkanmenghujah bahawa Caterina merupakan keturunan [[hamba]] yang berasal dari Timur Tengah yang dimiliki oleh Piero, tetapi tiada bukti kukuh.
 
Zamannya merupakan zaman sebelum kelaziman penggunaan nama keluarga (''surname'') di Eropah, oleh itu nama penuhnya adalah "Leonardo di ser Piero da Vinci", yang bererti "Leonardo, anak lelaki Piero, dari Vinci". Leonardo sendiri menandatangani hasil kerjanya sebagai "Leonardo" atau "Io, Leonardo" ("Saya, Leonardo"). Dengan itu, kebanyakan pakar merujuk hasil kerjanya sebagai "Leonardos," bukannya "da Vincis." Kemungkinannya dia tidak menggunakan nama bapanya kerana dia [[anak luar nikah]].
 
Leonardo membesar dengan bapanya di [[FlorenceFirenza]]. Dia merupakan [[vegetarian]] sepanjang hidupnya. Dia menjadi anak murid kepada pelukis [[Andrea del Verrocchio]] sekitar tahun [[1466]]. Kemudian, dia menjadi pelukis bebas di FlorenceFirenze.
 
== Rujukan ==