Melaka: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ghouston (bincang | sumb.)
Baris 241:
* [[Kota St. John]]: Dibina semula oleh pihak Belanda semasa suku ketiga [[abad ke-18]], kubu ini mempunyai [[meriam]] yang mengadap ke [[tanah besar]] kerana pada masa itu, serangan ke atas Melaka datang terutamanya dari tanah besar dan bukan dari arah laut.
* [[Gereja St. Peter]]: Dibina pada tahun [[1710]] semasa pemerintahan Belanda di Melaka, ia merupakan [[gereja]] [[Katolik]] tertua di Malaysia. Dinding depan dan perhiasannya ialah penggabungan seni reka bentuk timur dan barat. Locengnya dibawa khas dari [[Goa]] pada tahun [[1608]].
* [[Gereja St. Paul]]: Dibina pada tahun [[1521]] oleh [[Kapten]] Portugis yang bernama [[Duarte Coelho]], gereja ini yang dinamakan "Our Lady of The Hill" kemudiannya ditukar oleh pihak Belanda kepada tempat [[persemadian]] [[bangsawan]] dan dinamakan "Gereja St. Paul". St. Francis Xavier telah dipelihara di dalam [[kubur|perkuburan]] terbuka gereja ini pada tahun [[1553]] sebelum dibawa dengan kapal ke [[Goa]], [[India]].
* [[Gereja Christ]]: Dibina pada tahun [[1753]], struktur gereja ini melambangkan [[seni reka bentuk]] Belanda yang tulen. Bangunan ini mengandungi bangku gereja yang dibuat oleh tangan, [[siling cahaya matahari]] yang dibina tanpa sambungan, kitab [[Injil]] bersadur [[tembaga]], [[batu nisan]] yang ditulis dalam bahasa [[bahasa Armenia]] dan lukisan yang menggambarkan suatu kejadian penting dalam hidup [[Jesus]] iaitu "[[LastSantapan SupperTerakhir]]".
* [[Gereja St. Francis Xavier]]: Dibina pada tahun [[1849]] oleh Paderi Farve, seorang rakyat [[Perancis]], menara gereja ini dibina khas bagi memperingati St. Francis Xavier. Dikenali sebagai "[[Mubaligh Sulung]] di Timur" (''Apostle of the East''), St. Francis Xavier dikenang dengan kerja-kerja [[dakwah]] menyebarkan [[agama]] Katolik di [[Asia Tenggara]] pada [[abad ke-16]].
* [[Bangunan Stadthuys]]: Dibina pada tahun [[1650]] sebagai penempatan rasmi [[Gabenor]] Belanda dan Timbalan Gabenor, struktur bangunan ini melambangkan seni reka bentuk Belanda. Ia kini menjadi "Muzium Sejarah dan [[Etnografi]]". Paparan harian [[muzium]] ini ialah [[pakaian pengantin tradisional]] dan [[artifak]] dari zaman kegemilangan Melaka.
 
=== '''Tarikan utama lain''' ===