Wikipedia:Laku musnah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
c
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
x
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 3:
x
 
x
==Menghadapi laku musnah==
Jika anda melihat perbuatan atau gejala laku musnah (seperti ditakrifkan di bawah), seringnya adalah berfaedah jika anda dapat memeriksa sejarah halaman selepas membuat pengembalian bagi memastikan bahawa anda telah menghapuskan kesemua laku musnah. Periksakan juga sumbangan pengguna yang mempunyai rekod sebagai pelaku musnah di Wikipedia — biasanya, anda akan mendapati lebih banyak penyuntingan yang berniat jahat telah dilakukannya.
 
Sebagai tambahan, tinggalkan pesanan amaran pada halaman perbualan pelaku musnah melalui sistem berikut.
 
===Templat amaran===
Sila ambil perhatian bahawa [[Template:TestTemplat|templat-templat ini]] tidak perlu diguna secara berurutan. Jika penyuntingan itu merupakan [[Wikipedia:Laku musnah#Jenis laku musnah|laku musnah yang jelas]], pertimbangkan mengguna ujian2. Untuk laku musnah teruk yang berterusan, ujian3 boleh dilangkau dan ujian4 diberikan selepas ujian2. Ingat, pemberian templat amaran tidak menjadi syarat bagi seseorang penyelia menjalankan sebarang sekatan terhadap pelaku musnah!
Bagaimanapun, jika anda [[Wikipedia:Laku musnah#Apa yang bukannya laku musnah|tidak pasti adakah suntingan itu merupakan laku musnah]], selalu bermula dengan ujian1. <nowiki>~~~~</nowiki> dalam templat di bawah akan menyebabkan masa dan tandatangan dimasukkan ke dalam amaran anda.
 
;<nowiki>{{subst:ujian1}}~~~~</nowiki> : {{ujian1}}
;<nowiki>{{subst:ujian2}}~~~~</nowiki> : {{ujian2}}
;<nowiki>{{subst:ujian2a}}~~~~</nowiki> (kelainan yang sesuai untuk laku musnah yang mengosongkan halaman) : {{ujian2a}}
;<nowiki>{{subst:ujian3}}~~~~</nowiki> : {{ujian3}}
;<nowiki>{{subst:ujian4}}~~~~</nowiki> : {{ujian4}}
 
Sebagai ganti, anda juga boleh menggunakan:
 
;<nowiki>{{subst:ujian-n|}}~~~~</nowiki>
;<nowiki>{{subst:ujian2-n|}}~~~~</nowiki>
;<nowiki>{{subst:ujian2a-n|}}~~~~</nowiki>
;<nowiki>{{subst:ujian3-n|}}~~~~</nowiki>
;<nowiki>{{subst:ujian4-n|}}~~~~</nowiki>
 
Untuk mengatakan dengan jelas mana satu rencana yang telah dilakumusnahkan (akhiran -n merupakan nama rencana) dan menambahkan tandatangan anda. Umpamanya:
 
;<nowiki>{{subst:ujian-n|Diablo II}}</nowiki> : Pesanan ini adalah berkenaan rencana [[Diablo II]]. Terima kasih kerana menguji kaji dengan Wikipedia. Ujian anda berjaya dan telah dikeluarkan. Sila gunakan [[Wikipedia:Kotak pasir|kotak pasir]] jika anda ingin membuat uji kaji yang lain. Sila lihat [[Wikipedia:Selamat datang, pengguna baru|halaman sambutan]] jika anda hendak mempelajari cara menyumbang dengan lebih lanjut. Terima kasih. <!-- Ujian-n (amaran tahap pertama) -->
 
"[[Wikipedia:Penggantian templat|subst]]" menyebabkan teks templat ditampal ke dalam halaman perbualan dengan rupa yang sama seolah-olah anda telah menaipnya berbanding peninggalan <nowiki>{{subst:ujian}}</nowiki> yang boleh dilihat sewaktu menyunting halaman itu. Ini menyebabkan pesanan anda lebih bersifat keperibadian kepada pengguna, dan oleh sebab itu, lebih ramah. Juga jika sesiapa melaku musnah kepada templat, laku musnah itu tidak akan menjejaskan setiap halaman yang menggunakan teks daripada templat itu.
 
'''Jika pelaku musnah melakukan perbuatannya sekali lagi, senaraikan nama atau alamat IP mereka di [[Wikipedia: Campur tangan Penyelia terhadap laku musnah]]'''. Penyelia yang menyekat pelaku musnah tersebut akan meninggalkan pesanan yang berikut di halaman perbualan pelaku musnah:
 
;<nowiki>{{Templat:Sekat}}</nowiki> : <table cellspacing="0" cellpadding="0" border="0" style="background: none;"><tr><td>[[Image:Stop_x_nuvola.svg|left|30px]] Anda telah [[Wikipedia:Polisi sekatan|disekat]] daripada menyunting kerana [[vandalisme]] di [[Wikipedia]]. Jika anda berhajat untuk membuat sumbangan yang berguna di wikipedia ini, anda boleh berbuat demikian sejurus selepas tempoh sekatan anda tamat. <small>Lihat [{{fullurl:Special:Log/block|page=User:{{PAGENAMEE}}}} log sekatan]</small> <!-- Templat:Sekat --></td></tr></table>
 
Jangan lupa meninggalkan tandatangan dan masa dalam amaran anda melalui empat tilde seperti berikut: <nowiki>~~~~</nowiki>.
 
===Kesani IP===
Pertimbangkan juga '''mengesankan IP'''. Carikan pemilik melalui [http://ws.arin.net/whois ARIN], [http://www.ripe.net/fcgi-bin/whois RIPE] ataupun [http://www.apnic.net/db/index.html APNIC] (jika alamatnya tidak berada dalam satu laman sesawang, ia mungkin terdapat di laman sesawang yang lain), dan tambahkan <nowiki>{{vandalip|nama pemilik}}</nowiki> kepada halaman perbualan pengguna yang melaku musnah.
 
''Maklumat lanjut:'' [[Wikipedia:Campur tangan Penyelia terhadap laku musnah#Laku musnah|Campur tangan Penyelia terhadap laku musnah]]
 
== Jenis laku musnah ==