Wikipedia:Polisi sekatan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Jianhui67 (bincang | sumb.)
k Reverted 1 edit by 123.136.106.83 (talk) to last revision by Jianhui67. (TW)
Teg: Buat asal
Baris 8:
[[Wikipedia:Polisi sekatan#Jika anda tidak bersetuju dengan sekatan|Jika anda tidak bersetuju dengan sekatan]] yang telah dilaksanakan, mulakan dengan membincangkan hal tersebut dengan penyelia yang menguatkuasakan sekatan tersebut. Penyelia boleh menyahsekat jika keadaan berubah dan sekatan tidak lagi sesuai.
 
== Tujuan dan matlamat ==
x
 
Sekatan dilakukan demi melindungi projek daripada kerosakan, dan demi mengurangkan kemungkinan timbulnya masalah pada masa hadapan. Tempoh sekatan boleh bertambah jika masalah berulang. Sekatan dikenakan bukan untuk menghukum tetapi untuk melindungi projek dan pengguna-pengguna lain daripada diasak kelakuan yang tidak sesuai ataupun diganggu, dan juga untuk memastikan kelakuan yang tidak sesuai tidak berulang. Para penyelia seharusnya membiasakan diri dengan keadaan-keadaan yang memerlukan tindakan sekatan diambil sebelum campur tangan.
 
Secara amnya sebaik sahaja keadaan menjadi "sejuk" dan risiko gangguan sudah berakhir, membuka semula kes dengan melakukan sekatan secara retrospektif adalah tidak sesuai. Sekiranya masalah serius masih kekal, terdapat beberapa proses untuk membolehkan perbincangan dengan pengguna yang melakukan kesalahan serius yang berlarutan. Proses-proses ini termasuk hukuman.
 
Sekatan boleh dirayu. Permohonan agar dinyahsekat juga dipertimbangkan berlandaskan pencegahan. Seseorang pengguna yang akur dengan pendapat komuniti, atau terlibat dalam keadaan yang bersifat sementara dan sudah berakhir boleh dinyahsekat awal. Sama juga, permohonan seseorang pengguna yang pernah dinyahsekat akan tetapi mengulangi kesalahan mungkin ditolak atas sebab pencegahan.
 
=== Sekatan tidak seharusnya menghukum ===
 
Sekatan tidak seharusnya digunakan:
 
# bagi membalas dendam terhadap pengguna-pengguna lain;
# bagi memburukkan pengguna-pengguna lain;
# sebagai hukuman terhadap pengguna-pengguna;
# atau apabila tidak ada masalah kelakuan mana-mana pengguna.concern.
 
=== Sekatan seharusnya bersifat pencegahan ===
 
Sekatan seharusnya digunakan:
 
# bagi mencegah kerosakan atau gangguan terhadap Wikipedia yang mungkin atau sedang berlaku;
# bagi mencegah kelakuan yang mengganggu daripada berlarutan;
# dan bagi menggalakkan gaya penyuntingan yang lebih produktif, mesra, dan yang mematuhi norma-norma komuniti.
 
== Rasional lazim sekatan ==