Universitas Pendidikan Indonesia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k Anumengelamun telah memindahkan laman Universiti Pendidikan Indonesia ke Universitas Pendidikan Indonesia: Kata nama khas - tidak perlu "diMalaysiakan"
Tiada ringkasan suntingan
Baris 9:
}}
 
'''UniversitiUniversitas Pendidikan Indonesia''' ('''UPI''') adalah sebuah [[universiti]] yang terletak di [[Kota Bandung]], [[Jawa Barat]], [[Indonesia]]. UPI didirikan pada tanggal [[20 Oktober]] [[1954]] dengan nama Perguruan Tinggi Pendidikan Guru (PTPG), tahun 1963 berubah jadi IKIP dan 1999 jadi UPI.
 
Keluasan kampus utama UPI di sebelah utara kota Bandung adalah 615,766 m² serta ada lima kampus lain.
Baris 29:
Di sinilah untuk pertama kalinya para pemuda mendapat gemblengan pendidikan guru pada peringkat universiti, sebagai realisasi Keputusan Menteri Pendidikan Pengajaran dan Kebudayaan Republik Indonesia (Nombor 35742 tarikh 1 September 1954 tentang pendirian PTPG / Perguruan Tinggi Pendidikan Guru).
 
Tahun 1958 Menteri Pendidikan, Pengajaran dan Kebudayaan menyatakan bahawa PTPG dapat berdiri sendiri menjadi perguruan tinggi atau perguruan tinggi dalam universiti, maka seiring dengan penubuhan [[UniversitiUniversitas Padjadjaran]] (UNPAD), pada tarikh 25 November 1958 PTPG disepadukan menjadi fakulti utama Universiti Padjadjaran dengan nama Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan (FKIP).
 
Seterusnya FKIP berkembang menjadi FKIP A dan FKIP B. Pada masa yang sama, berdiri pula Institut Pendidikan Guru (IPG), yang mengakibatkan adanya dualisme dalam institusi pendidikan guru. Untuk menghilangkan dualisme tersebut, pada tarikh 1 Mei 1963 [[Presiden Indonesia]] menghimpunkan FKIP dan IPG menjadi Institut Keguruan dan Ilmu Pendidikan (IKIP) sebagai satu satunya institusi pendidikan guru peringkat universiti. FKIP A / FKIP B dan IPG yang ada di Bandung akhirnya menjadi Institut Keguruan dan Ilmu Pendidikan Bandung (IKIP Bandung).