Bung Moktar Radin: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
→‎Pendidikan: salah maklumat kandungan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 70:
 
== Kontroversi ==
Bung Mokhtar telah menimbul pelbagai kes kontroversi melalui perkataan-perkataannya dalam tempohnya di parlimen.
=== Penggunaan perkataan lucah ===
Bung Mokhtar mula menjadi perhatian apabila menggunakan perkataan lucah 4 huruf ketika berbahas dengan Ahli Parlimen [[Parti Tindakan Demokratik|DAP]] dari [[Bukit Mertajam]], [[Chong Eng]] di persidangan Parlimen pada tahun [[2001]].
 
=== Penggunaan "bocor" ===
Beliau bersama dengan [[Mohammad Said bin Yusof]] (Ahli Parlimen [[Jasin]] semasa itu) telah menggemparkan seluruh negara kerana membuat komen seksis atau komen lucah terhadap seorang Ahli Parlimen wanita dari DAP, [[Fong Po Kuan]] ([[Batu Gajah, Perak|Batu Gajah]]) di Parlimen semasa sidang Parlimen pada tahun [[2007]]. Beliau mengikuti Mohammad Said mengatakan bahawa Fong Po Kuan "bocor" setiap bulan (datang haid), semasa mereka sedang berbahas tentang kebocoran bangunan Parlimen.

{{quote|"Mana ada bocor? Batu Gajah tiap-tiap bulan pun bocor juga!"}}

Pada mulanya mereka enggan meminta maaf, tetapi selepas menerima tekanan dari seluruh negara, mereka akhirnya meminta maaf kepada semua wanita selepas bertemu dengan [[Sharizat binti Abdul Jalil]] (Menteri Wanita, Keluarga dan Masyarakat semasa itu). Namun permintaan maaf mereka ditolak oleh Fong Po Kuan kerana mereka dianggap tidak ikhlas.<ref>{{cite news|publisher=The Star|title=MPs say sorry|date=19 Mei 2007|url=http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2007/5/19/nation/17778132&sec=nation|accessdate=2008-05-21}}</ref>
 
=== Karpal Singh ===
Baris 87 ⟶ 90:
Pada 18 Disember 2009, terdapat desas-desus yang mengatakan bahawa beliau berkahwin dengan pelakon terkenal tanah air [[Zizie Ezette]] yang disahkan oleh rakan baiknya, Datuk [[Mohamad Aziz]] menyatakan mereka berdua sudah berkahwin.<ref>[http://www.malaysiakini.com/news/120116 "Bung Moktar sah nikah Zizie, kata rakan MP", Malaysiakini.com, 18 Disember 2009.</ref> Walaupun begitu, ia dinafikan oleh ibu Zizie, Khaty Fauziah yang menyatakan bahawa semuanya tidak benar dan sebagai ibu sudah tentu beliau paling sibuk ketika ini menyelenggarakan majlis pernikahan anaknya. Sungguhpun begitu, beliau memang mempunyai hubungan dengan artis tersebut dan Saya hanya dimaklumkan oleh Zizie bahawa Bung Moktar ada melamarnya sebagai isteri tetapi itu adalah di antara mereka berdua. <ref>[http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1217&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_07.htm "Zizie belum nikah - Ibu", Utusan Online, 17 Disember 2009.</ref>Pada 31 Disember 2009, Utusan Malaysia melaporkan bahawa beliau kini dikatakan sedang berbulan madu di Eropah bersama isterinya, Zizie Izette, dan dijangka pulang ke tanah air pada 8 Januari 2010.<ref>[http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1231&pub=utusan_malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_14.htm&arc=hive "Zizie berbulan madu ke Eropah", Utusan Online. 31 Disember 2009.]</ref> Akhirnya pada 20 April 2010, kedua-duanya mengaku bersalah di Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur di Kuala Lumpur hari ini atas pertuduhan berkahwin tanpa kebenaran mahkamah di rumah No 12, Jalan TC2B/3 Cemerlang Heights, Taman Melati, Gombak pada 8.50 malam, 16 Disember 2009. Beliau didakwa mengikut Seksyen 124 [[Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam (Negeri Selangor 2003|Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam (Negeri Selangor) No.2 Tahun 2003]] yang boleh didenda tidak lebih RM1,000 atau penjara tidak lebih enam bulan atau kedua-duanya.<ref>[http://www.malaysiakini.com/news/129730 "", Malaysiakini.com. 20 April 2010.]</ref>
 
===Komen [[Adolf Hitler|Hitler]]===
Bung menimbulkan kontroversi secara antarabangsa apabila beliau memuji kemenangan negara [[Jerman]] yang memenangi mata 7 - 1 terhadap [[Brazil]] dalam pertandingan separuh akhir dalam [[Piala Dunia FIFA 2014]] di laman web sosial [[Twitter]].
 
{{quote|"WELL DONE. BRAVO. LONG LOVE HITLER..."}}
 
Perkataan Bung telah mencetuskan kontroversi dengan duta negara Jerman menyatakan bahawa perkataan-perkataannya "tidak dapat diterima".
 
=== Penggunaan perkataan lucahbahasa kesat===
Bung Mokhtar mula menjadimenarik perhatian apabila menggunakan perkataan lucah 4 huruf ketika berbahas dengan Ahli Parlimen [[Parti Tindakan Demokratik|DAP]] dari [[Bukit Mertajam]], [[Chong Eng]] di persidangan Parlimen pada tahun [[2001]].
 
Bung telah menimbulkan kontroversi lagi pada 7 Ogos 2018, apabila semasa beliau membahas tentang GST dalam parlimen, beliau disinggung perasaan oleh Ahli Parlimen Puncak Borneo [[Willie Mongin]] yang bertanya sama ada beliau telah mengunjungi [[kasino]].
 
{{quote|"Apa ni? Biadab, ini kurang ajar! Ini tarik balik ini memang biadab, Yang Di-Pertua! Memang kurang ajar! Yang Berhormat tak layak duduk di sini! Samseng, ''what do you want''? ''You'' nak gaduh dengan saya!? Ini ''time''! ''F**k you''!"}}
 
Berikutan kejadian tersebut, Speaker Dewan Rakyat Mohd Ariff bin Yusoff telah mengingatkan ahli-ahli parlimen supaya menjaga perkataan-perkataan mereka.
 
== Desak Shahrizat undur ==