Wikipedia:Ahli Wikipedia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
X
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tegel (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 123.136.111.100 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh PlyrStar93
Teg: Undur
Baris 1:
{{Statistik Wikipedia}}
X
'''Ahli Wikipedia''', orang yang menulis dan menyunting rencana untuk [[Wikipedia]]. Sesetengah orang mungkin mengatakan bahawa Wikipedist merupakan nama yang lebih sesuai, sama seperti seorang ensiklopedist iaitu penyumbang daripada sesuatu ensiklopedia. Kemudiannya, istilah Ahli Wikipedia digunakan yang lebih bersesuaian dengan peranan sebagai ahli kepada suatu kumpulan atau komuniti. Jadi, ahli Wikipedia merupakan orang-orang yang membentuk '''[[Portal:Komuniti|Komuniti Wikipedia]]'''.
 
Jumlah ahli Wikipedia di [[Wikipedia bahasa Melayu]] kini telah mencapai '''{{NUMBEROFUSERS}}''' - jumlah pengguna berdaftar, di samping jumlah penyumbang yang tidak berdaftar yang agak banyak. Informasi statistik yang lebih mendalam tentang Wikipedia dapat dilihat pada [[Wikipedia:Statistik]].
 
Kepelbagaian ahli Wikipedia tidak memungkinkan untuk menyatakan kepastian mengenai ahli Wikipedia secara am. Profil tentang para ahli Wikipedia boleh didapati pada laman pengguna masing-masing. Walau bagaimanapun, pengguna tidak diharuskan untuk menulis dan memaparkan profil mereka pada laman tersebut.
 
Ada segelintir pihak yang mungkin beranggapan bahawa para ahli Wikipedia dilihat seperti koloni tentera dunia tanpa dipimpin oleh seorang ketua. Oleh itu, pengguna berhak menentukan peranan yang ingin mereka lakukan di Wikipedia. Terdapat ahli Wikipedia yang gemar [[Wikipedia:Selamat datang, pengguna baru|memberikan ucapan selamat datang]] kepada pengguna baru di samping segelintir yang memberikan penghargaan kepada mereka yang layak. Ada yang memuat naik fail-fail, ada yang menulis tentang sejarah, ada yang menyemak tatabahasa, dan ada juga yang berusaha memerangi vandalisme. Jadi, terdapat banyak yang mengambil peranan bagi mengerjakannya sekaligus. Walau apapun peranan yang Anda pilih, setiap ahli Wikipedia amat menghargainya.
 
== Kotak pengguna ==