Perkakasan komputer: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
X
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Reverted 1 edit by 123.136.111.22 (talk) to last revision by 217.244.7.195. (TW)
Teg: Buat asal
Baris 1:
[[Fail:Desktop personal computer.jpg|thumb|Komputer peribadi atau PC]]
X
[[Fail:Canon LBP2900.JPG|thumb|Pencetak Canon]]'''Perkakasan komputer''' merujuk kepada bahagian-bahagian yang membentuk [[komputer]] yang lengkap. Perkakasan komputer juga dikenali sebagai peranti (''device'').
 
Istilah '''perkakasan''' atau '''peranti''' merujuk kepada keseluruhan peralatan fizikal pada sebuah komputer, manakala [[perisian]] (''software'') menyediakan arahan kepada perkakasan untuk melaksanakan kerja komputer. Kadangkala perbezaan perkakasan (''hardware'') dengan perisian agak kabur, terutama apabila merujuk kepada [[perisian tegar]] (''firmware''). Perisian tegar ialah perisian yang di''pasang'' ke dalam perkakasan, ia amat jarang perlu diubah dan oleh itu biasanya disimpan dalam [[ingatan baca sahaja]] (ROM).
 
Kebanyakan perkakasan komputer tidak dapat dilihat oleh pengguna biasa. Ia merupakan sebahagian dari [[sistem terbenam]] yang digunakan dalam kenderaan, ketuhar gelombang mikro, mesin elektrokardiograf, pemain cakera padat dan banyak lagi. Komputer peribadi, perkakas yang paling biasa pada kebanyakan orang, merupakan cuma sebahagian kecil perkakasan komputer (kira-kira 0.2% dari semua komputer baru pada 2003).
 
= [[Komputer peribadi]] yang tipikal mengandungi komponen perkakasan seperti berikut: =