Atur cara komputer: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
a
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Lofty abyss (bincang | sumb.)
Reverted 1 edit by 123.136.111.63 (talk). (TW)
Teg: Buat asal
Baris 1:
'''Atur cara komputer''' adalah koleksi arahan yang difahami oleh manusia(biasanya dalam bahasa inggeris mudah atau kod khas) untuk menentukan tugas ataupun satu set tugasan untuk dilakukan oleh [[komputer]] setelah diterjermah oleh penterjermah kepada bahasa mesin (compiler) biasanya dalam binary hexadecimal.
a
 
Istilah atur cara komputer boleh merujuk kepada [[kod sumber]] yang ditulis dalam [[bahasa pengaturcaraan]], atau bentuk [[fail terlaksanakan|terlaksanakan]] kod tersebut. Atur cara komputer juga dikenali sebagai [[perisian]] pembangunan, [[perisian penggunaan|program penggunaan]], [[perisian sistem]] ataupun cuma atur cara.
 
[[Kod sumber]] kebanyakan atur cara mengandungi jujukan arahan yang jelas melaksanakan algoritma (dikenali sebagai gaya [[pengaturcaraan perintah]]); dalam bentuk lain (dikenali sebagai [[pengaturcaraan pengisytiharan]]) ciri-ciri maklumat yang diperlukan adalah ditentukan dan kaedah yang digunakan untuk mendapat keputusan, jika ada, diserahkan kepada [[pelantar]].
 
Atur cara komputer biasanya ditulis oleh golongan yang digelar [[juruaturcara|juruaturcara komputer]], tetapi boleh juga dijanakan oleh atur cara lain.
 
== Lihat juga ==