Rodzane bin Haji Mohamed: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 28:
==Kerjaya Awal==
 
Pada tahun 1985, Jojet bersama 4 lagi orang rakan sekolahnya (termasuk [[Awie]], Syam, Baharom, Zul) telah mengasaskan sebuah kumpulan Wingsband muzik (ketika itu masih belum diberi nama lagi) di mana mereka berhasrat untuk memperjuangkan irama rock dalam industri muzik tanah airtanahair dan bertindak sebagai pemain dram. padaBakat ketikaJojet mula dikesan dan di cungkil dari band muzik yang belum diberi nama itu. Hal ini didorong oleh penerimaan mereka terhadap muzik rock yang mendapat sambutan yang begitu hangat di Malaysia, ditambah lagi dengan kemunculan kumpulan yang memperjuangkan irama tersebut seperti [[Sweet Charity]], [[Lefthanded]] dan [[Search]] pada ketika itu.
 
Namun Jojet belum sempat merakamkan album pertama bersama kumpulan Wings, beliau telah mengambil keputusan untuk keluar atasdari sebab-sebabkumpulan tertentuWings dan tindakanberhijrah ke kumpulan [[Kumpulan Gersang|Gersang]] yang samaketika diambilitu olehbaru duasahaja ahlikumpulan yangGersang lainberhijrah ke Kuala Lumpur dengan 3 orang lagi anggota iaitu Zul[[Man danBai]] Baharom(vokal), [[Hamzah bin Mohd Taib|Kid]] & Man Greng (bass). MakaKebetulan, tinggallahGersang Awiememerlukan danpemain Syamdram yangbaharu meneruskansetelah perjuanganpemain kumpulandram tersebutasal sehinggalahGersang merekaRazak mendapatmenarik duadiri orangsebab-sebab pemuziktertentu. baharuTidak darimengambil negerimasa Perakyang iaitulama, EddieJojet (bass)terus danbersetuju [[Azmiuntuk Hashim|Black]]memulakan (dram)karier profesionalnya bersama kumpulan tersebut dan wujudlahmemulakan namaproses Wingsrakaman yangalbum digunapakaipertama bermulaberjudul ''Gersang'' yang sekitarditerbitkan 1985pada sehinggatahun kini1987.
 
Selepas meninggalkan kumpulan tersebut, Jojet telah meneruskan kerjaya beliau sebagai pemuzik bebas yang kerap membuat persembahan di Kuala Lumpur sehinggalah pada tahun 1986, bakat beliau mula dikesan oleh dua orang pemuzik terkenal tanah air iaitu Yem Bai (pemain bass Kumpulan [[Bumiputra Rockers|BPR]]) dan Ito Blues Gang. Yem Bai dan Ito telah memperkenalkan beliau kepada kumpulan yang berasal dari Johor, [[Kumpulan Gersang|Gersang]] yang ketika itu baru sahaja berhijrah ke Kuala Lumpur dengan 3 orang anggota iaitu [[Man Bai]] (vokal), [[Hamzah bin Mohd Taib|Kid]] (gitar utama, kemudian bersama Search) & Man Greng (bass). Kebetulan, Gersang memerlukan pemain dram baharu setelah pemain dram Gersang di Johor, Razak tidak dapat menyertai mereka atas sebab-sebab tertentu. Tidak mengambil masa yang lama, beliau terus bersetuju untuk memulakan karier profesionalnya bersama kumpulan tersebut dan memulakan proses rakaman album pertama berjudul ''Gersang'' yang diterbitkan pada tahun 1987.
 
==Kemuncak Kerjaya==