Hadiah Nobel dalam Kimia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 24:
Setelah pencalonan dipantau oleh jawatankuasa, senarai kira-kira 200 calon dihasilkan lalu dihantar kepada pakar-pakar terpilih dalam bidang ini untuk dikurangkan kepada 15 orang calon. Jawatankuasa menghantar laporan cadangan kepada institusi yang berkenaan.
 
Walaupun pencalonan anumerta (selepas matimeninggal dunia) tidak dibenarkan, namun seseorang yang mati dalam tempoh antara pencalonan dan keputusan jawatankuasa penghadiahan masih dibenarkan.
 
Anugerah dalam bidang kimia ini menekankan pentingnya pencapaian itu "bertahan lama", iaitu sela masa antara penemuan dan penganugerahan biasanya 20 tahun atau lebih lama lagi. Malangnya, bukan semua saintis boleh hidup cukup lama untuk menikmati pengiktirafan Nobel untuk pencapaian mereka, maka adanya penemuan sains yang tidak dapat dipertimbangkan untuk Hadiah Nobel gara-gara tokoh-tokohnya sudah meninggal dunia sebelum kesan usaha-usaha mereka direalisasikan. Contohnya, sumbangan [[Rosalind Franklin]] kepada penemuan struktur [[DNA]], iaitu [[kristalografi sinar -X]]-nya memaparkan bentuk heliks DNA, tetapi tidak direalisasikan selepas kematiannya, maka cuma tinggal [[James D. Watson|Watson]], [[Francis Crick|Crick]], dan [[Maurice Wilkins|Wilkins]] sebagai penerima hadiahnya.
 
== Senarai penerima ==