Upin & Ipin: Keris Siamang Tunggal: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 21:
'''Upin & Ipin : Keris Siamang Tunggal''' ({{lang-en|Upin & Ipin: The Lone Gibbon Kris}}) merupakan filem animasi pengembaraan Malaysia 2019. Filem ini menceritakan aksi si kembar dan kawannya di Kerajaan Inderaloka, di mana mereka dan watak-watak cerita dongeng perlu mempertahankan kerajaan ini daripada raja jahat yang ingin memusnahkannya.
 
Ini merupakan filem keempat yang berdasarkan siri animasi ''[[Upin & Ipin]]'' selepas ''[[Geng: Pengembaraan Bermula]]'' (2009), ''[[Laksamana Upin & Ipin]]'' (2009/2012), ''[[Upin & Ipin: Jeng Jeng Jeng!]]'' (2016). Versi asal bahasa Melayu ditayangkan pada 21 Mac 2019 secara serentak di Malaysia, Singapura dan Brunei.
 
==Sinopsis==
Semuanya bermula apabila Upin, Ipin dengan kawan-kawannya: Ehsan, Fizi, Mail, Jarjit, Mei Mei dan Susanti tersandung pada keris mistik di bilik stor Tok Dalang. Keris ini tetibanyatiba-tiba membuka portal dan membawa mereka terus ke kerajaan Inderaloka. Ketika mencari jalan pulang ke Kampung Durian Runtuh, mereka berjumpa dengan watak-watak dari cerita dongeng Melayu dan Malaysia seperti Mat Jenin dan Belalang. Mereka sekarang perlu bekerjasama memulihkan kerajaan ini kembali ke keadaan yang mewahsediakala dan melawan dengan Raja Bersiong yang ingin memusnahkanmengambil kerajaanalih Inderaloka.
 
==Pelakon suara==