Rodzane bin Haji Mohamed: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Eyedeal3108 (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 30:
Pada tahun 1985, Jojet bersama 4 lagi orang rakan sekolahnya ([[Awie]], Syam, Baharom & Zul) telah mengasaskan sebuah kumpulan muzik di mana mereka berhasrat untuk memperjuangkan irama rock dalam industri muzik tanahair dan beliau bertindak sebagai pemain dram. Bakat Jojet mula dikesan dan dicungkil dari band muzik yang belum diberi nama pada ketika itu. Hal ini didorong oleh penerimaan mereka terhadap muzik rock yang mendapat sambutan yang begitu hangat di Malaysia, ditambah lagi dengan kemunculan kumpulan yang memperjuangkan irama tersebut seperti [[Sweet Charity]], [[Lefthanded]] dan [[Search]] pada ketika itu.
 
Namun belum sempat merakamkan album pertama bersama kumpulan Wings, Jojet telah mengambil keputusan untuk keluar dari kumpulan itu dan menjadi pemuzik bebas (dram) di Kuala Lumpur. Tidak lama kemudianselepas itu, beliau didatangi oleh dua orang pemuzik terkenal iaitu Yem Bai (pemain bass [[kumpulan BPR]]) dan Ito (vokalis kumpulan [[Blues Gang]]) dan mereka memperkenalkan beliau dengan [[kumpulan Gersang]] yang ketika itu baru sahaja berhijrah ke Kuala Lumpur dengan 3 orang anggota iaitu [[Man Bai]] (vokal), [[Hamzah bin Mohd Taib|Kid]] (gitar utama, kemudian bersama [[Search]]) & Man Greng (bass). Kebetulan, Gersang memang memerlukan pemain dram baharu setelah pemain dram asal Gersang, Razak Kerajaan menarik diri atas sebab-sebab tertentu. Tidak mengambil masa yang lama, Jojet terus bersetuju untuk memulakan karier profesionalnya bersama kumpulan tersebut dan memulakan proses rakaman album pertama berjudul ''Gersang'' yang diterbitkan pada tahun 1987.
Namun belum sempat merakamkan album pertama bersama kumpulan Wings, Jojet telah mengambil keputusan untuk keluar dari kumpulan Wings dan menjadi pemuzik bebas (dram) di Kuala Lumpur untuk beberapa ketika.
 
Tidak lama kemudian, beliau didatangi oleh dua orang pemuzik terkenal iaitu Yem Bai (pemain bass [[kumpulan BPR]]) dan Ito (vokalis kumpulan [[Blues Gang]]) dan mereka memperkenalkan beliau dengan [[kumpulan Gersang]] yang ketika itu baru sahaja berhijrah ke Kuala Lumpur dengan 3 orang anggota iaitu [[Man Bai]] (vokal), [[Hamzah bin Mohd Taib|Kid]] (gitar utama, kemudian bersama [[Search]]) & Man Greng (bass). Kebetulan, Gersang memang memerlukan pemain dram baharu setelah pemain dram asal Gersang, Razak Kerajaan menarik diri atas sebab-sebab tertentu. Tidak mengambil masa yang lama, Jojet terus bersetuju untuk memulakan karier profesionalnya bersama kumpulan tersebut dan memulakan proses rakaman album pertama berjudul ''Gersang'' yang diterbitkan pada tahun 1987.
 
==Kemuncak Kerjaya==