Mediacorp Saluran 5: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Kemaskini.
Baris 1:
{{lead missing|date=Ogos 2017}}
{{unreferenced|date=Ogos 2017}}
{{Infobox TV channel
| name = MediaCorp Saluran 5
Baris 24 ⟶ 22:
| adsl chan 2 = Saluran 605 (HD) (Akan Datang)
}}
 
'''MediaCorp Saluran 5''' ialah saluran televisyen percuma dari Singapura yang dimiliki oleh [[MediaCorp]]. Kandungan rancangannya terdiri daripada drama, filem, sukan, rancangan realiti, aneka ragam, berita, urusan semasa dan pertunjukan permainan bahasa Inggeris.
 
==Sejarah==
Channel 5 dilancarkan sebagai perkhidmatan televisyen perintis pertama pada 15 Februari 1963 sebagai "Televisyen Singapura". Saluran itu dikendalikan dua jam pada hitam dan putih semasa penghantaran ujian. Ia dilancarkan secara rasminya pada 2 April 1963 sebagai "Saluran 5 Televisi Singapura", walaupun stesen itu juga menyiarkan kandungan Mandarin pada masa itu.
 
Channel 5 memulakan isyarat televisyen warna pertama pada 1 Mei 1974, dengan penayangan ''The Mary Tyler Moore Show'' dan ''The Adventures of Black Beauty'' sebagai siri televisyen berwarna pertama. Pada 7 Julai 1974, ia mengadakan siaran langsung pertama semasa [[Piala Dunia FIFA 1974]] di antara Jerman Barat dan Belanda melalui televisyen satelit.
 
Pada 1 November 1977, rangkaian itu mula menyiarkan 24 jam penghantaran warna. Ia secara rasmi mula menyiarkan secara stereo pada 1 Ogos 1990. Saluran 5 secara rasmi mula bersiaran selama 24-jam sehari pada 29 September 1995.
 
==Suapan definisi tinggi==
Suapan definisi tinggi dari Channel 5 telah dilancarkan sebagai HD5 pada 1 Januari 2007. Ia telah dicipta khusus untuk peristiwa utama, seperti Perbarisan Hari Kebangsaan dan perlawanan dari pasukan bola sepak negara. Pada tahun-tahun pertamanya, pengaturcaraan HD5 pada asalnya dihasilkan dalam definisi standard pada 4: 3, jadi ia dinaikkan dan disiarkan dengan tiang kotak. Waktu operasi saluran diperpanjang hingga 24 jam dalam tempoh Olimpik Musim Panas 2012 untuk menyediakan liputan harian tambahan mengenai peristiwa tersebut. Pada 1 Disember 2013, satu lagi saluran HD saluran dilancarkan sebagai rangkaian simulcast, menyiarkan pengaturcaraan Channel 5 pada live definisi tinggi. Pada 1 Mac 2017, disebabkan ketersediaan televisyen terestrial digital di seluruh negara, HD5 telah dihentikan memihak kepada Channel 5 HD.
 
== Pautan luar ==
* {{Official website|http://tv.toggle.sg/en/channel5|MediaCorp TV Channel 5's official website}}
 
{{MediaCorp}}
 
[[Kategori:Stesen televisyen di Singapura]]