Notre-Dame de Paris: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k Anumengelamun telah memindahkan laman The Hunchback of Notre Dame ke Notre-Dame de Paris: Tajuk karya dalam bahasa asal dipakai agar seragam - tajuk terjemahan mungkin berbeza-beza dari negara ke negara dalam Nusantara mengikut budi bicara penterjemah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Infobox book
| name = Notre-Dame de Paris<br>{{small|({{lang-en|The Hunchback of Notre-Dame}})}}
| title_orig =
| image = Notre Dame de Paris Victor Hugo Manuscrit 1.jpg
Baris 21:
}}
 
'''''Notre-Dame de Paris''''' ({{lang-en|'''The Hunchback of Notre-Dame''' - "Si Bongkok Notre-Dame"}}) ialah sebuah novel berbahasa Perancis nukilan [[Victor Hugo]] serta terbit pada tahun 1831. NovelNama novel ini merujuk kepada [[Katedral Notre-Dame]] di [[Paris]] yang menjadi latar tempat keseluruhan jalan cerita ia. Novel ini terdiri daripada 39 bab yang setiap satu daripadanya mempunyai panjang yang berbeza-beza.
 
Novel ini dianggap penting kerana pertama kalinya menggambarkan keseluruhan lapisan masyarakat yang berkaitan dengan latar tempat ini. Kemayhuran karya ini juga memulakan kesedaran dan cetusan [[pemuliharaan sejarah]] terhadap senibina yang wujud pada zaman Pertengahan di Perancis, terutamanya [[Katedral Notre-Dame]] yang utuh wujud sehingga hari ini.
 
==Latar belakang dan gambaran umum==
Baris 37:
* '''Phoebus de Châteaupers''' : kapten pengawal bandar Paris. Dia mula terpesona dengan Esmeralda yang turut jatuh cinta dengannya, meskipun Phoebus sendiri bertunang dengan soerang bangsawati.
* '''Fleur-de-Lys de Gondelaurier''' : seorang bangsawati kaya yang bertunang dengan Phoebus, meskipun hubungan antara mereka berdua sangat renggang.
* '''Pierre Gringoire''' - seorang penyajak miskin. Dia tidak sengaja memasuki [[kawasan setinggan]] yang didiami masyarakat Romani di Paris (''[[fr:Cour des Miracles|''Cour des miracles]]'']]) di mana dia diancam sama ada dibunuh bagi mengelakkan rahsia adanya kawasan ini terbongkar mahupun berkahwin dengan seorang Romani; Esmeralda sukarelanya berkahwin dengan Pierre atas rasa kasihan kepadanya.
 
==Adaptasi==