Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PancaPersada (bincang | sumb.)
k PancaPersada telah memindahkan laman Kerajaan Negeri Kedah 2008 ke Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah melalui lencongan
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 2:
<gallery>
 
</gallery>'''Kerajaan Negeri Kedah''' diketuai oleh [[Menteri Besar Kedah]], UstazDato [[AzizanMukhriz Abdul Razak]]Mahathir dari [[PartiPakatan Islam Se-Malaysia]]Harapan (PASPH). PASPH berjaya memenangi [[Pilihan raya umum Malaysia 2018|Pilihan Raya Umum Malaysia 20082018]] dengan mendapat 16 kerusi bersama pakatan pembangkang lain, Parti Keadilan Rakyat (PKR) mendapat 4 kerusi dan [[Parti Tindakan Demokratik]] 1 kerusi. Calon bebas yang memenangi kerusi DUN Bukit Selambau menyertai PKR. [[Barisan Nasional]] hanya memenangi 1418 kerusi.
 
== Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri ==
Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah terdiri dari 8 wakil dari PAS termasuk seorang wakil wanita dan 3 wakil dari PKR termasuk 2 wakil bukan [[Melayu]]. Ustaz Azizan juga telah melantik Mohd. Sanusi Md. Noor sebagai Setiausaha Politik Menteri Besar. Pengumuman barisan 10 ecxo diumumkan di Wisma Darul Aman, Alor Star, Kedah.
 
===Ketua Kerajaan Negeri===
* Menteri Besar - Dato' Seri [[AzizanMukhriz Abdul Razak]]Mahathir
 
===Barisan Exco===
* Dato' Seri [[Azizan Abdul Razak]] ([[Sungai Limau]]) - Exco Perancangan [[Ekonomi]] [[Negeri]], [[Tanah]], [[Hasil Bumi]] dan [[Sumber Asli]], Majlis Tindakan Negeri, [[Keselamatan Negeri]], [[Agama]], [[Kewangan]].
* Dato' Ir. [[Phahrolrazi Mohd Zawawi|Phahrolrazi Zawawi]] ([[Pengkalan Kundor]]) - Exco [[Pembangunan]] [[Luar Bandar]], Pembangunan [[Usahawan]] & [[Kerja Raya]].
* Ir. [[Amiruddin Hamzah]] ([[Anak Bukit]]) - Exco [[Industri]], [[Pelaburan]], [[Sains]], [[Inovasi]] & [[Pertanian]].
* Dr. [[Ismail Salleh]] ([[Alor Mengkudu]]) - Exco [[Kesihatan]], [[Penerangan]], [[Badan Bukan Kerajaan]] ([[NGO]]) & [[Pembangunan Insan]].
* Dato' [[Mohd. Taulan Mat Rasul]] ([[Tokai]]) - Exco [[Perumahan]] & [[Kerajaan Tempatan]].
* [[S. Manikumar]] ([[Bukit Selambau]]) - Exco [[Perdagangan Dalam Negeri]], [[Hal Ehwal Pengguna]], [[Hal Ehwal Masyarakat]] [[Siam]], [[Koperasi]], [[Perpaduan]], [[Pekerja]] [[Ladang]] & Hal Ehwal [[Masyarakat India]].
* Dr. [[Hamdan Mohamed Khalib]] ([[Tanjung Dawai]]) - Exco [[Belia]], [[Sukan]], [[Kesenian]], [[Kebudayaan]] & [[Warisan]].
* [[Siti Aishah Ghazali]] ([[Merbau Pulas]]) - Exco [[Pembangunan]] [[Wanita]], [[Keluarga]], [[Masyarakat]] & [[Kebajikan]].
* [[Abdullah Jusoh]] ([[Pantai Merdeka]]) - Exco [[Pendidikan]], [[Teknologi Maklumat]] & [[Komunikasi]]
* [[Tan Wei Xu]] ([[Bakar Arang]]) - Exco [[Sumber Manusia]], [[Pengangkutan]], [[Alam Sekitar]]& Hal Ehwal [[Masyarakat Cina]].
* [[Lim Soo Nee]] ([[Kulim]]) - Exco [[Pelancongan]] & Pembangunan Masyarakat.
 
* Datuk Seri Mukhriz Mahathir (Jitra) (Pengerusi Jawatankuasa Perancang Negeri, Hal Ehwal Tanah, Perancang Ekonomi Negeri, Hal Ehwal Hasil Bumi, Majlis Tindakan Negeri dan Kewangan)<br />
==Dasar / Pembaharuan kerajaan negeri==
*Datuk Dr Ismail Salleh (Pengkalan Kundor) (Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Pembangunan Luar Bandar, Agama dan Syarikat Berkaitan Kerajaan Negeri) <br />
===Kerajaan pro pembangunan===
*Tan Kok Yew (Derga) (Pengerusi Jawatankuasa Industri dan Pelaburan, Kerajaan Tempatan dan Perumahan) <br />
Kerajaan negeri Kedah pimpinan Azizan Abdul Razak mengalu-alukan pelabur asing kerana dasarnya pro pembangunan. Selama ini kerajaan negeri memberi banyak tanah kepada pelabur asing di Kulim Hi Tech Park.<ref>[http://www.utusan.com.my/utusan/arkib.asp?y=2008&dt=0313&pub=utusan_malaysia&sec=utara&pg=wu_01.htm&arc=hive Kerajaan baru Kedah propembangunan - MB]</ref>
*Zamri Yusuf (Suka Menanti) (Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya, Bekalan Air dan Sumber Air dan Tenaga) <br />
===Zon Industri Petroleum Yan ===
*Azman Nasrudin (Lunas) (Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Sumber Tani, Pengangkutan dan Industri Utama) <br />
Zon Industri Petroleum Yan (ZIPY) akan dibincangkan semula demi keuntungan semua pihak. Sepatutya dilaksanakan pada 2008 ini. ZIPY sepatutnya dilaksanakan di kawasan seluas 1,160 hektar melibatkan tujuh kampung iaitu Sungai Dedap, Kuala Sungai Daun, Kuala Sungai Limau, Sungai Limau Dalam, Sungai Tongkang, Sungai Kering dan Sungai Sedaka.800 rumah terlibat dan para penghuninya akan dipindahkan ke penempatan baru yang akan disediakan oleh kerajaan negeri kelak. 15,000 peluang pekerjaan dan kawasan perumahan baru akan bertambah. Kos tanah juga akan meningkat.
*Mohd Asmirul Anuar Aris (Kubang Rotan) (Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan, Pelancongan, Seni dan Budaya, Pembangunan Keusahawanan) <br />
*Ooi Tze Min (Bakar Arang) (Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Masyarakat Cina dan Siam, Sains dan Teknologi, Perubahan Iklim dan Alam Sekitar)
*Dr Salmee Said (Kota Siputeh) (Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan dan Sumber Manusia) <br />
*Summugam Rengasamy (Bukit Selambau) (Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Masyarakat India, Perpaduan dan Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna) <br />
*Halimaton Shaadiah Saad (Bukit Kayu Hitam) (Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Pembasmian Kemiskinan dan Kebajikan)
*Firdaus Ahmad (Kuah) (Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Komunikasi dan Multimedia, Badan-badan Bukan Kerajaan (NGO)
*[[Kerja Raya|Raya]].
*[[Pertanian]].
*[[Pembangunan Insan|Insan]].
*[[Kerajaan Tempatan|Tempatan]].
*[[Masyarakat India|India]].
*[[Warisan]].
*[[Kebajikan]].
*[[Komunikasi]]
*[[Masyarakat Cina|Cina]].
* Masyarakat.
 
==negeri==
===Meneruskan dasar baik sedia ada===
===Kerajaan pro pembangunan===
Semua JKKK dan Kemas tidak perlu menutup tadika Kemas mereka. Tidak ada sebarang arahan menutup premis Kemas.
Kerajaan negeri Kedah pimpinan Azizan Abdul Razak mengalu-alukan pelabur asing kerana dasarnya pro pembangunan. Selama ini kerajaan negeri memberi banyak tanah kepada pelabur asing di Kulim Hi Tech Park.<ref>[http://www.utusan.com.my/utusan/arkib.asp?y=2008&dt=0313&pub=utusan_malaysia&sec=utara&pg=wu_01.htm&arc=hive Kerajaan baru Kedah propembangunan - MB]</ref>
===Berjimat cermat===
===CukaiYan tanah===
Memotong elaun menteri besar dan semua anggota exco kerajaan negeri yang jumlah potongan akan diumumkan kelak.
meningkat.
 
===Langkawi Geoparkada===
Kemas.
Pembangunan perlancongan pulau Langkawi Geopark akan diteruskan . Semua pelaburan asing di pulau tersebut tidak akan disekat malah dialu-alukan. Usaha menarik pelancong Timur Tengah akan dipertingkatkan. Kursus khas kepada graduan tempatan yang berkelulusan dari universiti negara Timur Tengah untuk menjadi pemandu pelancong khusus bagi pasaran negara berbahasa Arab akan diberikan tidak lama lagi.
===Berjimat cermat===
kelak.
 
===Geopark===
Sebuah hotel bertaraf enam bintang akan dibina di pulau Langkawi dan kerajaan juga bercadang untuk menyediakan kemudahan kolam mandi yang berasingan untuk wanita dan lelaki.
lagi.
 
lelaki.
===Cukai tanah===
Cukai tanah diturunkan 30 % untuk semua kategori tanah yang perinciannya akan dimaklumkan kemudian.
 
===tanah===
===Tiket bola sepak percuma===
kemudian.
Perlawanan antara pasukan bola sepak Kedah menetang [[Perak]] di Stadium Darul Aman pada [[23 Mac]] 2008 diberi tiket percuma. Organisasi dalam Persatuan Bolasepak Kedah (KFA) akan dirombak dalam mesyuarat exco kerajaan negeri. Sebelum ini Presiden KFA ialah mantan menteri besar Datuk Seri [[Mahdzir Khalid]]. Menteri Besar Azizan Abdul Razak merupakan bekas pemain bola sepak dan golf. <ref>[http://www.bernama.com/bernama/v3/bm/news.php?id=321113 Azizan Umum Turun Cukai Tanah]</ref>
 
===Tiket bola sepak percuma===
==Elak guna wang kerajaan unruk membaiki rumah==
golf.
 
==rumah==
Menteri Besar Kedah, Azizan Abdul Razak menolak peruntukan kerajaan negeri untuk membaik-pulih pagar kediaman rumah beliau kerana tidak mahu menggunakan wang rakyat untuk kepentingan peribadi. Azizan tidak mendiami kediaman rasmi Menteri Besar Kedah di Sri Mentaloon sebaliknya terus tinggal dirumah lamanya di Jalan Sultanah, [[Alor Setar]]. Kediaman rasmi itu kini dijadikan sebagai rumah tetamu kerajaan negeri.
 
negeri.
==Geran tanah untuk peneroka Felda dan Felcra==
Pada 21 april 2020,[[Menteri Besar Kedah]] Datuk Seri [[Azizan Abdul Razak]] menyatakan mesyuarat mingguan Exco di [[Wisma Darul Aman]] setuju memberi geran tanah kepada peneroka lebih 20 tahun tanah rancangan Felda dan Felcra.Pejabat Tanah dan Galian Negeri (PTG) akan membuat bancian semula serta menyemak semula rekod peneroka.
 
==Felcra==
Antaranya ialah di Rancangan [[Felcra]] [[Weng]], [[Iboi]] dan [[Tiak]] ([[Baling]]); [[Belantik]] ([[Sik]]); [[Belimbing]], [[Tolak]] dan [[Bukit Tampoi]] ([[Padang Terap]]) serta [[Bukit Selambau I]] dan II ([[Kuala Muda]]).
peneroka.
 
<br />
Rancangan [[Risda]] pula ialah [[Laka Selatan]], [[Bukit Tangga]] ([[Kubang Pasu]]); [[Bukit Tembaga]], [[Lubok Merbau]] ([[Padang Terap]]); [[Gunung Pongsu]] ([[Kulim]]) serta [[Teloi Timor]] dan [[Teloi Kanan]] ([[Sik]]).<ref>[]</ref> <ref>[http://www.bernama.com/bernama/v3/bm/news_lite.php?id=492319 Peserta Rancangan Felda Dan Felcra Akan Terima Hak Milik Tanah]</ref>
 
== Lihat juga ==