Bahasa Yunani: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 2001:E68:543B:2B68:3545:8CE2:4BBE:F081 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Anumengelamun
Teg: Undur
Rotondus (bincang | sumb.)
Makedonia Utara
Baris 13:
|script=[[Abjad Yunani]]}}
 
'''Bahasa Yunani''' atau '''Bahasa Greek''' ([[Tulisan Jawi]]: بهاس يوناني) adalah bahasa Indo-Eropah dengan 3,500 tahun sejarah yang didokumentasikan. Bahasa ini juga dianggap sebagai salah satu bahasa tua yang masih bertahan hingga kini dengan jumlah kosa kata lebih kurang 600.000 kata. Kini, ia dituturkan oleh 15 juta orang di [[Yunani]], [[Cyprus]], bekas Yugoslavia, terutamanya pada bekas Yugoslav [[RepublikMakedonia MacedoniaUtara]], [[Bulgaria]], [[Albania]], dan [[Turki]]. Terdapat juga banyak kaum emigran Yunani di seluruh dunia, seperti yang terdapat di [[Melbourne]], [[Australia]] di mana populasi kaum tersebut merupakan kependudukan ketiga terbesar dari keseluruhan bandar-bandar di dunia selepas [[Athens]] dan [[Thessaloniki]].
 
Bahasa Yunani ditulis menggunakan abjad khas yang dipanggil [[abjad Yunani]], [[huruf]] betul yang pertama, sejak abad ke-9 S.M dan sebelum itu, dalam [[Linear B]] dan dalam ejaan sukuan [[Ejaan sukuan Cypriot|Cypriot]].