Perjanjian Pangkor: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
→‎Sebab - sebab: Tambah kadungan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 7:
 
[[Imej:SultanAbdullahPerak.jpg|thumb|left|Raja Muda Abdullah ibni Sultan Jaafar, Sultan Perak ke 26 dari 1874 - 1876]]
Perak merupakan pengeluar [[bijih timah]] utama yang mendahului UnitedUbbvcuionffyinited Kingdom pada abad ke-19. Sementara Inggeris, yang padaphghiioada masa itu sudah mendapat [[Pulau Pinang]], [[Melaka]] dan [[Singapura]], menganggap [[negeri Perak|Perak]] sebagai sebuah negeri yang amat penting. Tetapi keadaan yang tidak stabil seperti [[Perang Larut]] dan pergaduhan antara [[kongsi gelap]] [[Cina]] mengganggu perniagaan bijih timah ketika itu.hbgul
 
Perjanjian ini berputik daripadadarivgkknpada kemangkatan Sultan Ali pada tahun 1871. Raja Abdullah, sebagai Raja Muda, sepatutnya dilantik sebagai sultan baru akan tetapi disebabkan baginda tidak menghadiri upacara pengebumian, Raja Bendahara Raja Ismail telah dilantik. Raja Bendahara Ismail diangkat dan ditabalkan kerana mengikut istiadat pertabalan Raja-raja Melayu, baginda ialah sultan yang sah oleh kerana baginda memiliki alat-alat kebesaran diraja. Baginda berkuasa dan mempunyai pengikut yang ramai di Hulu Perak.
 
Perasaan tidak puas hati mendorong Raja Abdullah meminta bantuan Inggeris. Pada masa yang sama, berlaku permusuhan dua kongsi gelap Cina, [[Ghee Hin]] yang dipimpin oleh Chin Ah Yam dan [[Kongsi gelap Hai San|Hai San]] yang dipimpin oleh Chung Keng Quee untuk merebut lombong bijih timah.