Setem: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Pengembangan hasil penyejagatan dan penyatuan kandungan bahasa Melayu Indonesia
Baris 5:
[[Fail:Saint Marinus Painting.jpg|thumb|180px|Contoh setem [[Jepun]], 2010]]
 
'''Setem''' [sĕ-tém] atau '''prangko''' [prang-ko] ialah bukti pembayaran yuran perkhidmatan [[pos]] yang lazimnya berbentuk helaian kertas segiempat kecil yang dilekat pada [[sampul surat]] atau [[poskad]]. Setem ini menandakan bahawa orang yang mengirim surat atau pakej itu mungkin telah membayar yuran pengiriman terdahulu sama ada dalam jumlah penuh atau ansuran. Setem merupakan kaedah paling laris bagi membayar untuk perkhidmatan pos runcit; alternatifnya termasuk [[sampul surat pos prabayar]] dan [[meter pos]].
 
== SejarahLatar belakang ==
 
=== Peristilahan ===
Istilah "setem" merupakan pinjaman bahasa Inggeris ''stamp'' yang digunapakai kawasan Nusantara yang pernah dijajah [[United Kingdom]] seperti [[Malaysia]] (termasuk dalam [[Bahasa Malaysia|bahasa Melayu baku negara tersebut]]), [[Singapura]] dan [[Brunei]].
 
Kawasan penutur Melayu di [[Indonesia]] (baik melalui [[Bahasa Indonesia|baku Indonesia]] mahupun loghat-loghat tempatan) pula lebih menggunakan kata "prangko" atau "perangko" di mana ia datang daripada nama "Franco" iaitu singkatan nama Francesco de Tassis - nama [[bahasa Itali]] [[De:Franz von Taxis|Franz von Taxis]] - pelopor perkhidmatan pos pertama di benua Eropah melalui penjawatannya di [[Innsbruck]], Austria pada tahun 1502<ref name="papadop">Papadopoulos, A.G. ''Urban Regimes and Strategies: Building Europe's Central Executive District in Brussels'' (University of Chicago Press, 1996), [https://books.google.com/books?id=LpRVg5qygc4C&pg=PA41 p. 41]. Retrieved 3 October 2013.</ref> serta pembukaan pejabat itu kepada orang ramai pada tahun 1506.<ref name="encyam">''The Encyclopedia Americana: The International Reference Work'', Vol. 25, [https://books.google.com/books?id=em4rAQAAMAAJ&q=omedio+tassis p. 476]. Utgiver Americana Corporation, 1958. Retrieved 3 October 2013.</ref>
 
=== Sejarah ===
[[Fail:Penny black.jpg|right|150px|''Penny black'']]
Setem pemposan julung kali diperkenalkan di [[United Kingdom]] pada bulan Mei [[1840]] sebagai sebahagian rombakan perkhidmatan pos pimpinan [[Rowland Hill]]. Oleh itu yuran pos mula dibayar oleh pengirim dan bukannya penerima seperti sebelum itu, namun mengirim secara prabayar bukanlah wajib. Setem pos pertama, [[Penny Black]] julung kali dikeluarkan pada [[1 Mei]] bagi kegunaan mulai [[6 Mei]], dan dua hari kemudian, ''[[Two pence blue]]'', dengan ukiran [[Ratu Victoria]] yang muda, merupakan kejayaan besar, namun penapisan seperti tebukan tepi hanya digunakan bagi setem yang diterbitkan tidak lama kemudian.
Baris 15 ⟶ 22:
Semenjak lahirnya setem pos di United Kingdom, bilangan surat yang dikirim naik mendadak dari 82 juta pada tahun [[1839]] ke 170 juta pada tahun [[1841]]. Hari ini purata 21 bilion benda dikirim melalui pos setiap tahun di UK sahaja.
 
== Jenis-jenisReka Setembentuk ==
 
=== Kertas ===
Kepingan ini kini dicetak pada kertas putih, tetapi ada juga yang dicetak pada kertas berwarna dengan maksud tertentu. Kertas juga menggambarkan masa atau negara mana yang mengeluarkan prangko tersebut .Kertas yang dicetak umumnya sudah dibubuh bahan pelekat yang akan menempel dengan mudahnya pada sampul surat apabila terkena air.
 
Setem atau prangko ini menampilkan gambar yang melambangkan citra atau jatidiri sesebuah negara (dengan adanya [[ketua negara]] atau tokoh terkenal) atau gambar lain sebagai sarana promosi atau peringatan lainnya disertakan tahun cetakan atau harga nominal dengan hiasan seperlunya. Nama negara pengeluar juga dimuatkan baik menggunakan bahasa rasmi negara pengeluar (sama ada satu, mahupun lebih daripada dua seperti di [[Belgium]], [[Kanada]], [[Afrika Selatan]], [[Sri Lanka]] dan [[Finlandia|Finland]]), mahupun menggunakan [[Singkatan kata|singkatan]].
 
Pemberian warna berbeza dalam set kepingan kadangkala ada dengan tujuan untuk membedakan jenis fungsi mahupun harga beli.
 
=== Percetakan ===
Pada umumnya kepingan ini dicetak oleh percetakan negara. Di Indonesia, prangko dicetak oleh [[Perum]] [[Peruri]]. Dewasa ini, pencetakan dilakukan dengan menggunakan mesin-mesin modern namun secara garis besar tetap mengikuti prinsip-prinsip di bawah ini:
 
* [[Cetak tinggi]] (''typography'')
* [[Cetak dalam]] (''engraving'')
* [[Cetak rata]] (''lithography'')
* [[Cetak limpah]] (''offset'')
 
Dalam keadaan darurat, ada prangko-prangko yang dicetak dengan klise terdiri dari huruf-huruf lepas (typeset) seperti halnya orang mencetak kartu nama sebagai contoh prangko yang dikeluarkan oleh [[Malta]] pada tahun 1925. Kadang-kadang masih disetai klise gambar seperti pada prangko milik [[British Guiana]] (1856) yang merupakan prangko termahal di dunia. Prangko-prangko yang dicetak dengan menggunakan cetaktindih umumnya menggunakan typeset sebagai contoh prangko edisi RIS, RIAU, UNTEA.
 
Umumnya ada prangko-prangko yang tercetak menyimpang dari prangko umumnya. Karena jumlahnya sedikit, prangko-prangko yang cetakannya menyimpang menjadi incaran para filatelis, karena langka dan harganya sangat mahal. Sebagai gambaran bila prangko yang bergambar penari piring tercetak dengan piring yang menghadap ke atas, maka ada prangko yang bergambar penari piring tercetak dengan piring yang menghadap ke bawah, dan prangko inilah yang kemudian menjadi incaran para kolektor.
 
=== Ciri keselamatan ===
[[Tera air|Tanda air atau tera air]] (watermark) akan dicetakkan secara halus pada permukaan kepingan setem - kesan ini akan menunjukkan gambar yang khusus dilihat apabila kertas tersebut dibentangkan di hadapan cahaya atau detektor khusus bagi menghindari pemalsuan.
 
=== Perforasi ===
Perforasi merupakan baris lubang-lubang di antara deretan kepingan prangko dalam lembaran, agar prangko-prangko tersebut mudah dicarik-carikan tanpa merosakkan muka kepingan setem yang ingin dipakai. Ia merupakan suatu inovasi yang mula diwwujudkan di United Kingdom sejak tahun 1864, di mana sebelum itu kepingan yang ingin digunakan perlu digunting dari lembarannya. Prangko tanpa perforasi memiliki harga yang lebih mahal daripada prangko dengan jenis yang sama yang diterbitkan tanpa gigi.
 
Terdapat tiga jenis penebukan sedemikian:
 
* Perforasi baris
* Perforasi sisir
* Perforasi blok
 
Perforasi sendiri tidak hanya berbentuk lubang, tetapi dapat berbentuk :
 
* Tusuk jarum (''pin perporation'')
* Tusuk pisau (''roulette'')
 
== Jenis ==
 
* [[Setem definitif]]