Wikipedia:Selamat datang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Sky 764 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh Sky 764 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Yosri
Baris 1:
[[Wikipedia]] merupakan [[ensiklopedia]] bebas yang ditulis secara kerjasama oleh para pengunjungnya. Laman ini merupakan sebuah [[Wiki]], yang bermaksud sesiapa sahaja termasuk ''anda'' boleh mengubah atau menyunting setiap rencana yang ada dengan menekan pautan ''sunting'' yang terdapat pada sudut atas setiap rencana di Wikipedia.
== Teks tajuk ==
 
SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN TENGKU IBRAHIM (TIP TOP)
== Meninjau Wikipedia ==
 
Di dalam Wikipedia terdapat banyak rencana yang mempunyai banyak bidang tertentu. Untuk melihatnya, rujuklah [[Laman Utama]], carilah perkara yang dilihat menarik, dan mulakan penjelajahan ke atasnya. Terdapat juga kotak gelintar pada sebelah tepi setiap laman.
 
Jika anda menemui sesuatu yang menarik dan anda menyukainya. Anda boleh meninggalkan nota pada [[Wikipedia:Laman perbincangan|laman perbincangan]] tersebut. Mula-mula pilih pautan ''perbincangan'' (terdapat pada sudut atas laman) untuk pergi ke laman perbincangan, kemudian pilih '''+''' pada laman perbincangan (terletak pada sudut atas laman, bersebelahan dengan pautan '''sunting'''. Kami selalu gembira mendapat maklum balas yang positif.
 
== Menyunting ==
Semua orang boleh menyunting laman di Wikipedia (termasuk laman ini!). Hanya pilih pautan '''Sunting laman ini''' pada puncak atau dasar laman jika anda percaya ia boleh diperbaiki lagi. Anda tidak memerlukan keahlian khusus; dan anda juga tidak perlu [[Wikipedia:Bagaimana untuk log masuk|log masuk]](walaupun anda digalakkan untuk sentiasa log masuk (''login'').
 
Cara termudah untuk mula membantu adalah dengan menggunakan Wikipedia sebagaimana anda menggunakan ensiklopedia yang lain, tetapi apabila anda berhadapan dengan masalah seperti — kesalahan ejaan, atau ayat yang tidak jelas— klik "Sunting" dan perbaikilah kesalahan itu.
 
[[Wikipedia:Berani dalam mengemaskini laman|Beranikanlah diri anda dalam mengemaskini laman]]. Jika anda rasa boleh membaiki isi kandungan laman, perbaikilah laman itu. Jangan takut melakukan kesilapan (sebahagian besar penyumbang rencana Wikipedia juga pernah melakukan kesilapan pada awal pembabitan masing-masing di Wikipedia). Bila anda melakukan kesilapan, anda atau orang lain dapat memperbaiki kesilapan tersebut pada waktu kemudian. Anda mungkin merasakan ia sedikit menakutkan! Lihatlah [[Wikipedia:Jawapan kritikan|Jawapan kritikan terhadap Wikipedia]] untuk penjelasan mengapa sistem ini berjaya.
 
Walaupun Wikipedia telahpun mengandungi banyak rencana (kira-kira sebanyak {{NUMBEROFARTICLES}} pada kiraan semasa), Wikipedia berkembang secara berterusan dengan penambahan jumlah rencana yang sedia ada. semuanya ditulis oleh individu-individu seperti Anda. Anda dapat [[Wikipedia:Bagaimana memulakan laman baru|mencipta rencana baru]] atau membaiki rencana-rencana yang sedia ada.
 
Kami memiliki beberapa [[Wikipedia:Polisi dan garis panduan|polisi]] yang mungkin perlu untuk diteliti. Khususnya, [[Wikipedia:Pandangan berkecuali|sudut pandangan berkecuali (NPOV)]] yang bermakna rencana-rencana yand ditulis harus neutral dan tanpa berat sebelah, dan harus mewakili beberapa sudut pandangan yang berbeza secara objektif dan tertib. Semua sumbangan Wikipedia diterbitkan di bawah [[Lesen Dokumentasi Bebas GNU|Lesen Dokumentasi Bebas GNU (GFDL)]]. Lesen GFDL digunakan untuk memastikan Wikipedia dan rencana-rencananya sentiasa diperoleh secara bebas (Lihat [[Wikipedia:Hakcipta]] untuk maklumat lanjut).
 
Selamat mencuba dan berjaya!
 
== TeksLihat tajukjuga ==
Berikut adalah beberapa maklumat lebih lanjut tentang pendahuluan:
 
=== Maklumat umum, panduan, dan bantuan ===
 
*[[Wikipedia|Mengenai Wikipedia]]
*[[Wikipedia:Bantuan|Laman Bantuan - bantuan penyuntingan, memulakan rencana baru, dan sebagainya.]]
*[[Wikipedia:FAQ|FAQ Wikipedia - pertanyaan lazim yang sering ditanya mengenai Wikipedia.]]
*[[Wikipedia:Dasar dan garis panduan|Polisi dan panduan untuk menyumbang]].
 
=== Tips dan panduan untuk mula ===
 
*[[Wikipedia:Kesalahan biasa Wikipedia|Kesalahan biasa Wikipedia]]
*[[Wikipedia:Jangan mencemuh secara peribadi|Jangan mencemuh secara peribadi]]
 
=== Komuniti Wikipedia ===
 
*[[Khas:Senarai pengguna]] - daftar penyumbang dan ahli pengguna.
*[[Wikipedia:Ahli Wikipedia|Ahli Wikipedia]] - senarai nama ahli penyumbang tetap, anda boleh senaraikan nama anda jika mahu.
*[[Wikipedia:Hubungi kami|Hubungi kami]]
 
[[Kategori:Maklumat Wikipedia]]
 
[[id:Wikipedia:Selamat datang]]
[[bs:Wikipedia:Dobrodošli]]
[[ca:Viquipèdia:Benvinguts a la viquipèdia]]
[[cs:Wikipedie:Vítej ve Wikipedii]]
[[da:Wikipedia:Velkommen nybegynder]]
[[de:Wikipedia:Willkommen]]
[[en:Wikipedia:Welcoming committee/Welcome to Wikipedia]][[es:Wikipedia:Bienvenidos]]
[[eo:Vikipedio:Bonvenon al la Vikipedio]]
[[fr:Wikipédia:Accueil des nouveaux arrivants]]
[[ia:Wikipedia:Benvenite]]
[[it:Aiuto:Benvenuto]]
[[lb:Wikipedia:Wëllkomm]]
[[mn:Wikipedia:Википедиад Тавтай морилно уу]]
[[nl:Wikipedia:Welkom voor nieuwelingen]]
[[ja:Wikipedia:新規参加者の方、ようこそ]]
[[ka:ვიკიპედია:კეთილი იყოს თქვენი მობრძანება]]
[[nds:Infos För Niege]]
[[pl:Wikipedia:Powitanie nowicjuszy]]
[[pt:Wikipedia:Boas-vindas]]
[[ro:Wikipedia:Bun venit]]
[[sl:Wikipedija:Dobrodošli, novinci]]
[[sr:Википедија:Добродошли]]
[[sv:Wikipedia:Välkommen]]
[[tt:Säläm, Yaña Kilgännär]]
[[uk:Вікіпедія:Ласкаво просимо]]
[[yi:װיקיפּעדיע:ברוכים הבאים]]
[[zh-cn:Wikipedia:欢迎,新来者]]
[[zh-tw:Wikipedia:歡迎,新來者]]