Penapisan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Penapisan''' atau '''penyensoran''' disifatkan sebagai penarikan balik dan/atau penahanan maklumat daripada pengetahuan [[orang awam]] oleh sebuah badan kawalan ("'''penapis'''" atau "'''sensor'''").{{Fact|date=August 2007}}
 
Biasanya, penapisan ini dilakukan baik oleh [[kerajaanpemerintahan|pihak pemerintah]], pertubuhan agama atau [[media massa]] dan lain-lain. Penahanan [[rahsia rasmi]], rahsia komersil, [[harta intelek]], danserta komunikasi peguam-klien istimewa jarang disifatkan sebagai penapisan selagi kaedah yang dilaksanakan tidak melampaui batas-batas tertentu. Oleh sebab itu, istilah "penapisan" sering dikaitkan dengan menyimpanpenyimpanan rahsiaberrahsia yang tidak diduga, tidak wajar atau bertujuan menindas.
 
Penapisan ini berkait rapat dengan konsep [[kebebasan bersuara]]; - jika terlebihkebebasan ini digunapakai secara gunaberlebihan, maka timbulnya kaitan dengan penyalahgunaan [[hak asasi manusia]], pemerintahan [[diktator]] danserta [[penindasan|tindakan menindas]].
 
IstilahKonsep "penapisan"ini adakalanya sering digunakandiungkapkan dengan sebagaitujuan sindiranmenyindir yanglalu menandakan kepercayaan bahawa sekumpulan yang mengawal maklumat tertentu sedang menggunakan kawalan ini secara tidak wajar atau untuk kepentingan diri, atau melarang orang lain daripada mencapai maklumat yang sepatutnya ada (selalunya agar kesimpulan yang dicapai boleh ditentusahkan).
 
== Aspek-aspek penapisan ==