Senarai watak Upin & Ipin: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Vermont (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 111.94.118.193 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh CyberTroopers
Ahmad Daniel (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 2:
 
==Upin dan Ipin==
Upin dan Ipin (lakonan suara [[Nur Fathiah Diaz]] (musim 1–3), [[Asyiela Putri]] (musim 4–sekarang) ) ialah sepasang kakakadik-beradik kembar lelaki kembar [[Melayu]] yang tinggal bersama kakak dan opah mereka di sebuah rumah kampung yang terletak di Kampung Durian Runtuh. Mereka berdua telah kehilangan kedua-dua ibu bapa sewaktu kecil (seperti dinyatakan dalam episod ''Hari Raya'' dan ''Istimewa Hari Ibu'').
 
Sebagai panduan membezakan kembar yang berkepala botak ini, Upin ada sehelai rambut berlilit pada kepalanya dan berbaju kuning yang tertulis huruf U padanya. Manakala Ipin pula botak licin dan berbaju biru yang tertulis huruf I serta memakai kain merah pada lehernya.
 
Ipin lebih suka mensehatimenasihati seperti Opahkata-kata CakapOpah. Upin seorang yang memandang serius peranannya sebagai abang kepada Ipin. Jika ada satu barang yang cenderung mendapatkan ialah Upin karenakerana Upin adalah abang kecuali saatbila Opah berkata Kongsikongsi. Upin juga lebih pandai bersuara dan menjadi dalangwatak utama didisebalik sebalik gelagat-gelagat nakal yang dilakukannya dan kawan-kawannya. Ipin cenderung untuk mengulang satu-satu perkataan tiga kali dalam ayatnya, khususnya "Betul, betul, betul" dan lebih gemar makan daripada Upin. Ipin menyukai Ayam Goreng, Semua Buah . Ipin juga lebih periang dan pandai dalam pembelajaran berbanding Upin. Pada EpisodeEpisod "Kembara Ke Pulau Harta Karun" Upin memilih Kapal Baru dan Ipin lebih memilih makanan ([[ayam rendang]], [[ayam madu]], [[ayam kuning]], [[ayam goreng]]). Upin lebih pandai menggunakan ketapellastik. Ipin lebih pandai menggunakan pedang.
 
==Keluarga Upin dan Ipin==