Kelembapan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Delimapagi978 (bincang | sumb.)
Delimapagi978 (bincang | sumb.)
Baris 45:
 
==Pengukuran dan Pelarasan Kelembapan==
[[Image:Umidaderelativa.jpg|thumb|A [[hygrometerHigrometer]] is a deviceialah usedsebuah foralat measuringyang thedigunakan humidityuntuk ofmengukur thekelembapan airudara]]
Terdapat pelbagai alat yang digunakan untuk mengukur dan melaras kelembapan. Alat yang digunakan untuk mengukur kelembapan dipanggil psikrometer atau [[higrometer]]. [[Humidistat]] digunakan untuk melaras kelembapan bagi sebuah bangunan dengan satu de-humidifier. Semua ini beranalog dengan [[termometer]] dan [[termostat]] bagi kawalan suhu.
 
Kelembapan juga diukur mengikut skala global dengan menggunakan [[satelit]]-satelit yang ditempatkan secara berasingan. Sate;it-satelit ini mampu mengesan ketertumpuan air dalam [[troposfera]] pada altitud antara 4 dan 12km. Satelit-satelit itu yang dapat mengukur wap air mempunyai sensor yang sensitif terhadap [[sinaran inframerah]]. Wap air secara khusus menyerap dan memancarkan radiasi dalam jalur spektrum ini. Imejan wap air satelit memainkan peranan penting dalam pengawasan keadaan iklim (seperti pembentukan ribut petir) dan dalam pembangunan [[ramalan cuaca]] pada masa akan datang.
 
==Rujukan==