Pereputan beta: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 13:
 
Jadi, berbeza dengan pereputan beta minus, pereputan beta plus tidak boleh berlaku dalam pengasingan disebabkan keperluan tenaga, [[jisim]] neutron adalah lebih berbanding jisim proton. Pereputan beta plus hanya boleh berlaku di dalam nuklei apabula nilai mutlak [[tenaga ikatan]] bagi anak nukleus lebih tinggi dari induknya. Perbezaan antara tenaga menjadi tindak balas yang menukarkan proton kepada neutron, positron dan neutrino dan kepada tenaga kinetik bagi zarah-zarah ini.
 
Dalam semua kes apabila pereputan &beta;<sup>+</sup> dibenarkan (dan proton merupakan sebahagian nukleus dengan cangkerang elektron), ia diiringi dengan proses [[penangkapan elektron]], apabila satu elektron atom ditangkap oleh nukleus dengan pemancaran satu neutrino:
: <math>\mathrm{energy} + p^+ + e^- \rightarrow n^0 + {\nu}_e</math>.
Tetapi jika perbezaan tenaga antara keadaan awal dan akhir adalah rendah (kurang dari 2<i>m</i><sub>e</sub><i>c</i><sup>2</sup>), maka pereputan &beta;<sup>+</sup>adalah tidak mungkin dan [[penangkapan elektron]] adalah satu-satunya mod pereputan.
 
Jika proton dan neutron adalah sebahagiian dari [[nukleus atom]], proses pereputan ini menukarkan satu unsur kimia kepada yang lain. Sebagai contoh:
:<math>\mathrm{{}^1{}^{37}_{55}Cs}\rightarrow\mathrm{{}^1{}^{37}_{56}Ba}+ e^- + \bar{\nu}_e</math> (beta minus),
 
:<math>\mathrm{~^{22}_{11}Na}\rightarrow\mathrm{~^{22}_{10}Ne} + e^+ + {\nu}_e</math> (beta plus),
 
:<math>\mathrm{~^{22}_{11}Na} + e^- \rightarrow\mathrm{~^{22}_{10}Ne} + {\nu}_e</math> (penangkapan elektron).
 
{{Nuclear processes}}