Calvinisme: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
 
Baris 3:
'''Calvinisme''' adalah satu sistem [[teologi]] dan satu aliran [[Kristian]] yang menekan pematuhan kepada undang-udang Tuhan ke atas semua manusia dan makhluk lainnya.
 
CalvinismeMazhab gereja berdasarkan tokohajaran dan pemikiran [[Jean Calvin]] yang berkaitberkecenderungan denganterhadap [[Kristian|gerakan]] [[Protestan]]. Ia jukajuga dipanggil Merubah Tradisi lama, Merubah Kepercayaan atau Merubah Teologi Kristian selama ini yang dianggap menyimpang daripada kebenaran.
Mazhab beliau mempunyai larangan-larangan yang amat ketat, seperti melarang menyanyi di khalayak ramai, dan juga pengasingan di antara lelaki dan perempuan.
 
Calvinisme dikembangkan pada abad ke-17 oleh ahli teologi dan [[paderi]] seperti [[Martin Bucer]], [[Heinrich Bullinger]], [[Peter SyahidMartyr Vermigli]], dan [[Huldrych Zwingli]] dan mempengaruhi ahli reformasi Bahasa Inggeris seperti [[Thomas Cranmer]] dan [[John Jewel]]. Fokus aliran ini ialah doktrin takdir.
 
== Sejarah ==
JohnJean Calvin mengembangkan aliran ini sejak berumur 25 tahun lagi ketika menulis karya pertama 'Institutes of the Christian Religion' pada 1534 (dicetak 1536). Dia telah melakukan banyak kerja-kerja tafsiran dan kajian semula terhadap [[Bible]] yang selama ini terhad kepada golongan paderi semata-mata.
 
Calvinisme berkembang serentak dengan perkembangan [[Protestan]] di [[Perancis]] dan lain-lain tempat yang inginkan reformasi dalam berugama terutama [[Gereja Katolik Rom]].