Kupu-kupu sayap burung: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
+templat
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
+kandungan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1:
{{Sedang dibina}}
 
{{Automatic taxobox
| name = Kepak biru ''(Birdwings'')
Baris 17 ⟶ 15:
[[#Species|3 genera, 36 spesies]]
}}
 
'''Kupu-kupu Kepak biru''' (Inggeris:''Birdwings'') ialah [[kupu-kupu]] dalam famili ''[[Papilionidae|swallowtail]]'', satu ahli genera ''Trogonoptera'', ''Troides'', and ''Ornithoptera''. Kebanyakan ahli kajian mengiktiraf 36 spesies. Namun ini masih didebatkan dan beberapa ahli memasukkan genera tambahan. Kupu-kupu ini natif di [[Benua kecil India]], tanah besar dan kepulauan [[Asia Tenggara]] dan [[Australasia]].
 
Terkandung dalam kumpulan kupu-kupu ini ialah Included among the birdwings are some of the largest butterflies in the worldbeberapa kupu-kupu yang terbesar di dunia: yang terbesar, [[Queen Alexandra's birdwing]]; kedua terbesar, [[Goliath birdwing]]; kupu-kupu endemik terbesar di [[Australia]], [[Cairns birdwing]]; dan kupu-kupu terbesar di India, [[southern birdwing]]. Satu lagi spesies terkenal ialah [[Rajah Brooke's birdwing]], satu spesies yang amat menarik yang dinamakan sempena nama Sir [[James Brooke]], [[Rajah Putih]] [[Sarawak]] pada abad ke-19.
 
Kupu-kupu ini amat popular di kalangan pengutip kupu-kupu disebabkan saiz dan warna menarik kupu-kupu jantan, namun sekarang kesemua kupu-kupu ini disenaraikan di bawah [[CITES]],<ref name=CITES>CITES (2011). ''[http://www.cites.org/eng/app/appendices.php Appendices I, II and III.]'' Version 27 April 2011.</ref> yang mengehadkan perdagangan antarabangsa (dalam kes ''[[Queen Alexandra's birdwing|O. alexandrae]]'' diharamkan sama sekali).
 
=== Projek Wikimedia lain ===
 
* [[Wikimedia Commons]] memiliki media berkaitan dengan [//commons.wikimedia.org/wiki/Category:Ornithoptera Ornithoptera] and [//commons.wikimedia.org/wiki/Category:Troides Troides]
* [[Wikispecies]] memiliki maklumat berkaitan dengan [//species.wikimedia.org/wiki/Ornithoptera Ornithoptera], [//species.wikimedia.org/wiki/Trogonoptera Trogonoptera], and [//species.wikimedia.org/wiki/Troides Troides]
 
{{Birdwing |state=expanded}}
<!--
[[Category:Papilionidae]]
[[Category:Troides|*]]
-->
[[Kategori:Ornithoptera|*]]
<!--[[Category:Insect common names]]
-->
 
 
{{Tunas-insekta}}