Sultan Muzaffar Shah III: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
ZamrudGem (bincang | sumb.)
Mengosongkan laman
Teg-teg: Mengosongkan Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
94rain (bincang | sumb.)
Reverted 4 edits by ZamrudGem (talk): Unexplained blanking. (TW)
Teg: Buat asal
Baris 1:
'''Sultan Mudzafar Shah III''' merupakan pemerintah terakhir [[Kesultanan Kedah Pasai Ma]] dan pemerintah pertama [[Empayar Ayuthia]].
 
==Sejarah hidup==
===Sebelum memerintah===
Baginda merupakan anakanda [[Sultan Muhammad Shah II]] dengan puteri Raja [[Parsi]]. Baginda sering berlayar ke Parsi mendalami agama Islam dan pada setiap pelayaran tersebut, baginda akan singgah di Pulau Sandra Baba Kiyai (Sri Langka) yang bermaksud persinggahan duduk tok ayah alim. Di Parsi, baginda dikenali sebagai '''Sheikh Ahmad Qomi'''. Setelah baginda pulang ke [[Nusantara]], baginda yang juga merupakan seorang ulama telah mengajarkan ilmunya kepada orang ramai.
 
Baginda mempunyai nama yang berbeza mengikut kawasan di mana baginda dikenali rakyatnya. Di [[Terengganu]], baginda dikenali sebagai Raja Mandalika (Raja kami baik terkenal berniaga). Baginda pernah menetap di [[China]] yang ketika itu diperintah oleh [[Dinasti Yuan]].
 
===Memerintah Kesultanan Kedah Pasai Ma===
Baginda menaiki takhta pada tahun 1300 dengan jajahan takluknya meluas hingga ke [[Aceh]], [[Ligor]], [[Narathiwat]], [[Patani]], [[Singgora]] dan [[Yala]].
 
Pada zaman baginda, tentera Tenangsari (Burma) telah menyerang Negara Kedah Pasai Ma bagi menghalang perkembangan Islam. Tentera Tenangsari telah dikalahkan oleh tentera baginda dengan bantuan tentera daripada [[Ligor]] sekaligus menakluki jajahan Tenangsari.
 
Akhirnya, Maharaja [[China]] telah membangunkan sempadan pemisah antara orang [[Melayu]] dan Sukhothai di Petchburi-Ratchburi. Peristiwa ini ada direkodkan seperti berikut:-
{{cquote|''...when a Thai envoy appeared at the Monggol court, a Chinese mission when with him on his return beraring an imperial order (from the Yuan Chinese Emperor) to Rama Khamheang: "Keep your promise and do no evil to the Ma-li-yu-er (Malay)".''<ref>Prof DGE Hall, A History of South East Asia, London Macmillian, 1955 Page 149.</ref>}}
 
===Memerintah Empayar Ayuthia===
Sehubungan dengan itu, Sultan Mudzafar Shah III bertindak membuka '''Ayuthia''' sebagai pusat Kerajaan Melayu Siam. Nama Ayuthia (tempat raja-raja berkumpul) telah dipilih untuk menjadi nama empayar.
 
Baginda telah melantik saudara-saudara baginda untuk menjadi Paduka Seri Sultan (raja daerah). Baginda juga telah membuka daerah Taungu di Myanmar.
 
Dalam usaha mengembangkan ajaran Islam, baginda membina sebuah masjid di Taungu (Mandalay) yang keseluruhannya diperbuat daripada papan. Masjid ini dinamakan sempena nama baginda.
 
Baginda juga membina Masjid Ton Sun Khlong Tue di [[Bangkok]]. Selain itu, sebanyak 21 buah masjid di Ayuthia atau Shahrul Nuri dalam rekod [[Parsi]]. Di Ayuthia, baginda dikenali sebagai '''Rama Tibodi I''', '''U Thong''' dan '''Chao Pija Rajna Yok'''.
 
Sultan Mudzafar Shah III mengekalkan perhubungan [[Empayar Ayuthia]] dengan [[Parsi]]. Rekod-rekod dari [[Parsi]] menyatakan rombongan diraja Ayuthia yang pernah melawat ke sana dan sampai ke Pelabuhan Parsi, diketuai oleh seorang raja yang rupanya mirip seperti mereka juga, berhidung tinggi dan berjambang.
 
==Anakanda==
# [[Sultan Nazreen|Tunku Nazreen]]
 
{{s-start}}
{{succession box|
before=[[Sultan Muhammad Shah II]]|
title=[[Sultan Kedah]]|
years=1300-1351|
after=dipecahkan kepada daerah
}}
{{s-end}}
 
{{s-start}}
{{succession box|
before=tiada|
title=Syah Alam Yang Maha Mulia|
years=1351-1369|
after=[[Sultan Nazreen]]
}}
{{s-end}}
 
==Rujukan==
* Undang-Undang Kedah
 
[[Kategori:Sultan Kedah]]
[[Kategori:Shah Alam Yang Maha Mulia]]