Bierkeller-Putsch: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
kTiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Coord|48.1304|11.592|region:DE_type:event|display=title}}
'''Bierkeller-Putsch''' ("Rusuhan Medan Bir", juga '''Hitlerputsch''' atau '''Hitler-Ludendorff-Putsch''') merupakan suatu percubaan nekad [[Parti Buruh Nasionalis-Sosialis Jerman]] (NSDAP) pimpinan [[Adolf Hitler]] untuk menggulingkan serta mengambil alih kuasa pemerintah demokratik [[Republik Weimar]] di [[Jerman]] melalui cara pemberontakan. Ia mengambil tempat di [[Bürgerbräukeller]], sebuah bangunan yang menjadi tumpuan sebagai suatu tempat meminum [[bir]] (''Bierkeller'' - "dewan bir") orang ramai.
 
Rusuhan ini dirancang berdasarkan ''[[Marcia su Roma]]'', suatu peristiwa di mana perarakan besar-besaran dilakukan [[Parti Fasis Nasional|Partito Nazionale Fascista]] pimpinan [[Benito Mussolini]] menuju [[Roma]] dari 22 sehingga 29 Oktober 1922; di mana mereka berjaya memegang tampuk kekuasaan kerajaan Itali di mana Mussolini menjadi Perdana Menteri Kerajaan Itali.
 
== Latarbelakang ==
Baris 27:
Sewaktu perbicaraan dijalankan, beliau yang bijak berpidato telah menjelaskan dengan panjang lebar mengenai aspirasi parti Nazi. Rakyat yang pada waktu itu tidak mengenali Hitler, mula sedar tentang beliau dan partinya. Malah mereka suka dengan personalitinya yang hebat serta hujahnya yang bernas. Antara lain mereka bersetuju dengannya bahawa kerajaan yang "menikam mereka dari belakang" harus dijatuhkan. Mereka juga terpengaruh dengah kata-katanya yang penuh bersemangat.
 
Ahkirnya, Hitler telah dijatuhkan hukuman lima tahun dengan 6 bulan [[parolikat jamin|berikat jamin]]. Manakala pegawai-pegawai lain telah mendapat hukuman yang ringan. Namun demikian, beliau dilepaskan dari penjara selepas 8 bulan. Sewaktu dipenjaraHitler beliaudipenjarakan, dia telah mengarang bukunya yang popular ''[[Mein Kampf]]'' yang cepat menjadi bacaan popular di Jerman. Selepas peristiwa yang memalukan tersebut, beliau berikrar untuk mendapat kuasa dengan cara yang lebih [[demokratik]].
==Rujukan==
 
{{reflist|2}}
==Pautan luar==
{{Fasisme}}
[[Kategori:Sejarah Jerman]]
[[Kategori:Nazi]]