Surah Al-Hijr: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Kakashisina (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{BM}}
'''SuratSurah Al Hijr''' adalah suratsurah ke-15 dalam [[Al Qur'an]]. SuratSurah ini terdiri atasmempunyai 99 ayat dan termasuk dalam golongan suratsurah-suratsurah [[Makkiyyah]],. karenaIn disebabkan oleh surah ini diturunkan di [[Makkah]] sebelum [[hijrah]]. Al Hijr adalah nama sebuah daerah pegunungan yang didiami zaman dahulu oleh kaumKaum Tsamud pada zaman dahulu yang terletak di pinggir jalan antara [[Madinah]] dan Syam (Syria). Nama suratsurah ini diambil daridaripada nama daerah pegunungan itu,. berhubung nasibSurah penduduknyaini yaituberkisar mengenai kaum Tsamud yang diceritakan pada ayat 80 sampai dengan 84, merekayang telah dimusnahkandibinasakan oleh [[Allah]] SWT, karenakerana mendustakantidak mempercayai [[Nabi ShalehSoleh]] ASA.S. dan berpaling daridaripada ayat-ayat Allah. Dalam suratsurah ini terdapat juga kisah-kisah kaum yang lain yang telah dibinasakan oleh Allah seperti kaum Luth ASA.S. dan kaum Syu'aibSyuaib ASA.S.. DariSecara kekesimpulannya, semuapengajaran kisah-kisah ituyang dapat diambildiungkapkan pelajaranialah bahwa orang-orang yang menentang ajaran rasul-rasul akan mengalami kehancuran berdasarkan kisah-kisah yang terdapat dalam Al-Quran.
 
==Pokok-pokokIsi isiKandungan==
# Keimanan: Kepastian nasib suatu bangsa hanya di tangan [[Allah]]; Allah menjamin kemurnian [[Al Quran]] sepanjang masa; alam malakutmalaikat (langit) senantiasasentiasa dijagadipelihara daridaripada syaitan; kadar rezeki yang diberikan kepada manusia sesuai dengan hikmah kebijaksanaan Allah; Allah memelihara hambaNya yang telah mendapat taufiq daridan Hidayah daripada godaan setansyaitan; Allah di samping bersifat pengampun dan penyayang juga mengazab orang-orang yang ingkar; manusia dihimpun pada hari [[kiamat]].
# Hukum-hukum: Larangan terhadap [[homoseksual]]; kewajibankewajipan melakukan [[ibadah]] selamaseumur hidup; larangan menginginkan harta orang [[kafir]]; perintah kepada Nabi [[Muhammad]] SAW agar melakukan dakwah agama secara terang-terangan; larangan berputus asa terhadap rahmat Allah.
# Kisah-kisah: [[Nabi Ibrahim]] a.s. dengan kaumnya; [[Nabi LuthLut]]h a.s. dengan kaumnya; kaum Syu'aibSyuaib dan kaum ShalehSoleh a.s. (Tsamud).
# Dan lain-lain: Kejadian-kejadian dalam alam ini menunjukkan kebesaran Allah; kejadian alam dan isinya mengandungmengandungi hikmah;seribu anginsatu mengawinkan tepung sari bunga-bungaanhikmah; asal kejadian [[Nabi Adam a.s.]]