Thor: Ragnarok: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
kTiada ringkasan suntingan
kTiada ringkasan suntingan
Baris 50:
 
Thor kembali ke Asgard untuk mencari Heimdall dan Loki yang menyamar sebagai Odin. Selepas mendedahkan helah Loki, Thor memaksa dia untuk membantu mencari dimana Odin berada sekarang. Thor meminta bantuan dari Dr. Strange di Bumi untuk mencari Odin di Norway. Odin menerangkan bahawa dia akan mati beberapa detik lagi dan Ragnarök sudah dekat walaupun dia menhetahui usaha Thor untuk menghalangnya. Dia kemudian mendedahkan kelewatannya akan membolehkan anak sulungnya, Hela, untuk melarikan diri dari penjara yang telah dimeterainya dahulu. Hela asalnya adalah ketua paanglima pasukan tentera Asgard, menakluki Sembilan Alam bersama-sama dengan Odin, tetapi Odin memenjarakan dan menulis sejarahnya setelah ia takut bahawa Hela menjadi terlalu ambisius dan kebal. Odin akhirnya mati. Thor dan Loki menyaksikan dengan hati yang pilu. Akhirnya Hela muncul, Thor mula mencampakkan Mjolnir tetapi ia mudah dimusnahkan oleh Hela. Thor segera membuka portal walaupun mereka dikejar. Kedua-dua mereka cuba melarikan diri melalui Jambatan Bifröst, Hela dengan mudah menewaskan Loki dan Thor di jambatan tersebut. Mereka tergelincir dan terperosok ke ruang angkasa lepas yang lain. Hela tiba di Asgard, dia mengalahkan ke semua tentera dan membunuh Volstagg, Hogun dan Fandral. Dia kemudian membangkitkan orang yang telah mati di zaman kuno yang pernah bertempur dengannya, termasuk serigala gergasinya Fenris, dan melantik Skurge sebagai sang algojo. Hela merancang untuk menggunakan Bifröst untuk memperluaskan empayar Asgard, tetapi Heimdall menyelinap masuk, mengambil pedang yang mengawal Jambatan dan mula menyembunyikan para penduduk Asgardian yang lain.
 
Thor mengalami kemalangan dan tersesat planet di Sakaar, sebuah planet sampah yang dikelilingi oleh cacing. Seorang peniaga hamba, Scrapper 142 telah melepaskan dia dengan cakera ketaatan dan menjualnya sebagai seorang gladiator kepada pemerintah Sakaar, Grandmaster <nowiki>''(adik kepada The Collector)''. Thor mengiktiraf Scrapper 142 sebagai salah seorang Valkyrie, pasukan legenda pahlawan wanita yang terbunuh melawan Hela beberapa tahun yang lalu. Thor terpaksa bersaing di ''Grandmaster's Contest of Champions''</nowiki>, Thor terpaksa berhadapan dengan Hulk sahabatnya. Thor pada mulanya telah memenangi pertempuran tersebut, tetapi Grandmaster telah menyalahgunakan untuk memastikan kemenangan adalah milik Hulk. Masih diperkotak katikan selepas pertarungan, Thor berusaha untuk meyakinkan Hulk dan Scrapper 142 untuk membantu dia menyelamatkan dunia Asgard, tetapi tidak bersedia. Dia tidak lama lagi berjaya melarikan diri dari istana dan menggunakan Quinjet yang membawa Hulk ke Sakaar. Hulk mengikuti Thor ke Quinjet, di mana rakaman Natasha Romanoff menyebabkannya dia berubah menjadi Bruce Banner untuk kali pertama sejak perang saudara Sokovia.
 
Grandmaster mengarahkan Scrapper 142 dan Loki untuk mencari Thor dan Hulk, tetapi pasangan itu datang untuk meniup dan Loki memaksa dia untuk menghidupkan semula kematian rakannya Valkyrie di tangan Hela. Memutuskan untuk membantu Thor, dia mengambil tawanan Loki yang tidak dapat ditinggalkan, Loki menyediakan kumpulan dengan cara untuk mencuri salah satu kapal Grandmaster. Mereka kemudian membebaskan gladiator lain yang, yang disesatkan oleh dua orang asing yang bernama Korg dan Miek. Loki sekali lagi cuba untuk mengkhianati saudaranya, tetapi Thor menjangka perkara ini akan berlaku dibelakangnya. Thor, Banner, dan 142 melarikan diri melalui lubang cacing ke Asgard, di mana pasukan Hela telah menyerang Heimdall dan sebahagian para penduduk Asgard demi mendapatkan pedang yang mengawal Bifröst. Banner bertukar menjadi Hulk sekali lagi, mengalahkan Fenris, manakala Thor dan 142 melawan Hela dan pahlawannya. Loki dan gladiators tiba untuk menyelamatkan rakyat Asgard, dan Skurge yang bertaubat telah berkorban untuk membolehkan mereka melarikan diri. Kali ini, Thor sekali lagi bergelut dengan Hela, sehingga menyebabkan dia kehilangan mata kanannya . Dia mengarahkan Loki untuk mendapatkan mahkota Surtur dan meletakkannya di Api Abadi. Surtur dilahirkan semula dan ditugaskan untuk memusnahkan Asgard melalui proses Ragnarok, peristiwa ini menyebabkan Hela juga terbunuh.
 
Di dalam kapal angkasa Grandmaster, Thor (kini Raja), menyaksikan kemusnahan Asgard dan memutuskan untuk membawa seluruh penduduknya berpindah ke Bumi dan tinggal di Norway. Dalam adegan pertengahan, mereka dicegat oleh sebuah kapal angkasa yang besar. Dalam adegan pasca kredit, Grandmaster yang berjaya ditumbangkan akhirnya dihadapkan sebagai tawanan.
 
==Pelakon==