Hari Paskah Besar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Hari Easter''' merupakan kepercayaan penganut agama [[Kristian]] bahawa [[Jesus Christ]] telah dihidupkan kembali ("dibangkitkan") pada hari [[Ahad]] itu. Lazimnya ia disambut antara akhir bulan Mac dan akhir bulan April setiap tahun (awal April hingga awal Mei bagi penganut Kristian Timur), menurut kitaran bulan.
 
Sebelum perayaan Easter, Minggu Suci ("Holy Week") disambut oleh mereka dan pada Jumaat sebelum Easter dikenali sebagai [[Good Friday]] iaitu hari Jesus telah disalib. Pada Ahad Palma ("Palm Sunday") yang menandakan permulaan Minggu Suci, setiap penganut akan diberikan daun [[palma]] yang dijampitelah diurapi oleh para paderi.
 
Perayaan Easter terkenal dengan pemberian [[telur]] berwarna-warni yang berisikan [[coklat]]. Tradisi memberi telur sebenarnya bukan tradisi Kristian tetapi merupakan tradisi kuno Yunani merayakan datangnya [[musim bunga]]. Perayaan musim ini selalunya dirayakan dengan meriah mengiringi kegembiraan meninggalkan musim dingin yang suram dan beku. Telur adalah lambang kesuburan.