Ghazal: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Delimapagi978 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Delimapagi978 (bincang | sumb.)
Baris 12:
* Baris kedua bagi setiap kuplet (atau [[sher]]) dalam ghazal berakhir dengan pengulangan baris ulang (refrain) bagi satu atau beberapa perkataan yang dikenali sebagai [[radiif]] (walaupun radiif pada hakikatnya adalah ciri pilihan), didahului oleh rima yang dikenali sebagai [[qaafiyaa]]. Dalam kuplet pertama yang memperkenalkan tema, kedua-dua baris berakhir dengan rima dan baris ulang supaya skima rima ghazal adalah AA BA CA dan seterusnya.
* Tiada [[enjambement]] sepanjang kuplet dalam ghazal ketat; setiap kuplet mesti adalah satu ayat lengkap (atau beberapa ayat) dalam dirinya sendiri.
* Keseluruhan kuplet dan setiap baris dalam setiap kuplet mesti berkongsi [[ukuran (puisi)|ukuran]] yang sama.
* Secara mudah, ghazal adalah nama bagi satu bentuk dan bukan spesifik-bahasa.
* Dalam bahasa-bahasa Asia Selatan, sesetengah ghazal tidak mempunyai sebarang radiif. Bagaimana pun ini adalah sesuatyang jarang. Ghazal sebegitu dipanggil "''ghair-muraddaf''" ghazal. Qasidah Arab pra-Islam berima tunggal; seperti qasidah yang lain, ghazal itu sendiri tidak mempunyai radiif.
* Walaupun setiap sher itu sendiri mungkin adalah puisi bebas yang berasingan, adalah mungkin bagi semua sher mempunyai tema yang sama malahan kesinambungan pemikiran yang sama. Ini dipanggil ''musalsal ghazal'' (ghazal berkait atau bersambung).