Perayaan Hantu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 11:
|relatedto=[[Obon]]
}}
'''Perayaan Hantu''' ({{small|juga di Indonesia}}: '''Cioko<ref>{{en}}[http://m.thejakartapost.com/news/2010/09/05/cioko-festival-appeases-poor-hungry-spirits.html Cioko festival appeases the poor, hungry spirits], ''The Jakarta Post''. Akses:01-09-2012</ref>''') ialah sebuah perayaan Cina yang disambut oleh orang Cina di merata dunia. Perayaan ini diadakan jatuh pada hari ke-13 malam ke-14 bulan ke-7 [[kalendar Cina]]<nowiki/>yang turut bergelar '''Hari Hantu''' - bulan ketujuh secara amnya dianggap sebagai '''Bulan Hantu''' ({{lang|zh|鬼月}}), iaitu apabila [[hantu|hantu-hantu]] dan [[roh|roh-roh]] termasuklah para leluhur yang lama meninggal dipercayai keluar dari [[alam ghaib]]. Ketika [[perayaan Qingming]] ahli keluarga yang masih hidup memberi penghormatan kepada leluhur mereka manakala pada Hari Hantu yang meninggal menziarahi yang hidup. Pada hari ke-13 ketiga-tiga alam [[Syurga]], [[Neraka]] dan fana dibuka dan pada masa ini penganut agama Tao dan Buddha melaksanakan upacara amal untuk mengubah dan membebaskan penderitaan orang yang meninggal.
 
Ciri-ciri terpenting dalam Bulan Hantu ialah penyembahan nenek moyang, yang mana ketaatan para keturunan disambungkan kepada para leluhur walaupun selepas kematian mereka. Kegiatan yang dijalankan pada bulan ini termasuk menyediakan persembahan makanan secara ritual, pembakaran [[wang neraka]] dan bungkusan yang mendandungi kain untuk memberi penghormatan kepada roh-roh leluhur yang menziarah, iaitu melayan orang yang meninggal seolah-olah mereka masih hidup. Makanan dihidangkan dengan kerusi kosong bagi setiap ahli yang meninggal dalam keluarga. Keraian yang lain termasuk melepaskan perahu kertas kecil dan [[tanglung]] di atas air, yang menandakan tindakan membantu roh-roh sesat mencari jalan.
 
== Asal-usul ==
Kepercayaan ini difahami berasal daripada unsur beberapa agama tertentu iaitu hari raya [[Taoisme]] melalui ritual [[Zhongyuan]] dan juga [[Ulambana]] dalam [[agama Buddha]].<ref name="Matrisia">Bidang Litbang PTITD/ Matrisia Jawa Tengah. Juli 2007. "''Pengetahuan Umum Tentang Tri Dharma''", Edisi Pertama. Semarang: Benih Bersemi.</ref>
Kepercayaan ini difahami berasal daripada unsur agama Buddha iaitu Ulambana, salah satu hari suci umat [[Agama Buddha|Buddhis]] pada tanggal pertama hingga ke-15 dalam [[Tahun Baru Cina]]. Pada hari tersebut, para [[bhiksu]] [[Sangha]] kembali daripada tempoh istirahat Vasa selama musim hujan berlangsung yang dinjangka mengalami peningkatan dalam kehidupan spritualnya sehingga menjadi "lahan teramat subur" untuk menanam kebajikan. Para penganut agama [[Agama Buddha|Buddha]] yang memberikan persembahan kepada mereka akan memperoleh [[karma]] baik lebih besar daripada biasanya; mereka juga bisa menyumbang pahala jasa kebajikan yang diperoleh dari persembahan tersebut untuk roh leluhur mereka serta makhluk-makhluk yang menderita di alam peta (alam hantu kelaparan).
 
Ulambana merupakan satu hari suci umat [[Agama Buddha|Buddhis]] pada tanggal pertama hingga ke-15 dalam [[Tahun Baru Cina]] di mana para [[bhiksu|sami]] [[Sangha]] kembali daripada tempoh istirahat Vasa selama musim hujan berlangsung; sami-sami ini dipercaya akan mengalami peningkatan dalam kehidupan spritualnya sehingga menjadi "lahan teramat subur" untuk menanam kebajikan. Para penganut agama [[Agama Buddha|Buddha]] yang memberikan persembahan kepada mereka akan memperoleh [[karma]] baik lebih besar daripada biasanya; mereka juga bisa menyumbang pahala jasa kebajikan yang diperoleh dari persembahan tersebut untuk roh leluhur mereka serta makhluk-makhluk yang menderita di alam peta (alam hantu kelaparan). Bagi umat Buddha, ritual Ulambana merupakan hari di mana semua anak-anak mempraktikkan rasa hormat dan kasih sayang kepada orang tuanya ''yang sekarang'' (dalam kehidupan sekarang), orang tua pada ''masa lampau'' (kehidupan sebelum ''tumimbal lahir'' yang sekarang), dan ''masa depan''.<ref name="Ullambana Sutra">"''The Ghosts' Seasons?''", tidak dijual.</ref>
 
==Sambutan setempat==
===Di Nusantara===
Perayaan Hantu di Malaysia dimodenkan dengan pengasaan persembahan pentas seolah-olah konsert dipanggil [[getai]] ({{zh-sp|s=歌台|p=gētái}}, [[bahasa Hokkien]]: Koh-tai). Ia dipersembahkan oleh sekumpulan penyanyi, penari, dan penghibur di atas sebuah pentas sementara yang didirikan di kawasan perumahan daripada dana sumbangan para penduduk.
 
Di Indonesia pula, orang ramai akan berpusu membawa barangan ke tokong-tokong untuk dipersembahkan kepada roh orang yang mati dalam keadaan buruk sebelum barangan yang direstui tadi diagihkan kepada orang miskin.
 
[[Image:Obon albuquerqe bridge.jpg|thumb|170px|right|Berlatarkan penerangan Jambatan Albuquerque, sukarelawan Jepun meletakkan tanglung berlilin pada Sungai Sasebo River pada perayaan Obon.]]