Ada Lovelace: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Suntingan ringkas: kesalahan nama, tatabahasa
Baris 13:
 
==Biografi==
Ada merupakan anak sah yang tunggal kepada pemuisi [[Lord George Gordon Byron]]. Beliau dinamaidinamakan sempena nama [[Augusta Leigh]], adik tiri BryonByron. Leigh menggalakkan BryonByron berkahwin agaruntuk mengelakkan sebarang skandal dan BryonByron dengan keberatannyaberat hati memilih Anne Isabella Milbanke (Annabella). Annabella meninggalkan Byron pada 15 Januari 1816 dan membawa Ada yang ketika itu berumur sebulan bersama-sama. Pada 21 April, BryonByron menandatangani surat ikatan pemisahan dan meninggalkan England selama-lamanya beberapa hari kemudian. BryonByron tidak dibenarkan berjumpa dengan anaknya lagi.
 
Annabella amat berminat dengan bidang [[matematik]] (Lord Byron pernah sekali menggelarnya sebagai "puteri segi empat selari"). Beliau mengajar matematik kepada Ada ketika Ada masih amat mudakecil lagi. Ada diajar matematik dan [[sains]] secara persendirian di rumah oleh William Frend, William King-Noel (Earl Pertama Lovelace), serta Mary Somerville (penyelidik dan penulis saintifik abad ke-19 yang terkenal). Salah satuseorang guru peribadinya yang kemudian ialah Augustus De Morgan.
 
Pada tahun 1835, Ada berkahwin dengan William King, Baron King Ke-8 yang kemudian menjadi Earl Pertama Lovelace. Pasangan ini yang dikurniakan dengan tiga orang anak tinggal di Ockham Park yang terletak di Ockham, Surrey. Nama penuh dan gelaran Ada pada kebanyakan kehidupan perkahwinannya ialah '''The Right Honourable Augusta Ada, Countess Lovelace'''. Bagaimanapun, beliau kini dikenali secara mudah sebagai '''Ada Lovelace''', atau namanya sebelum berkahwin, iaitu '''Ada Byron'''.