Muhammad bin Idris al-Syafii: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 60.53.107.37 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Yosri
k Syafie
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 25:
Imam Syafie dibesarkan di [[Hijaz]], tanah asal [[Ahli Sunah Waljamaah]]. Pada awalnya, beliau berpegang kepada ajaran [[Imam Malik]] sebelum berhijrah ke [[Iraq]] dan di sana beliau didedahkan kepada pentaakulan logik Islam yang diamalkan oleh ahli fiqah Iraq. Setelah itu, Imam Syafii berhijrah ke [[Mesir]] di mana beliau memperkenalkan pemikiran, sistem pentaakulan dan ajaran beliau yang pada hari ini dikenali sebagai mazhab Syafie. Pengajian beliau dalam ilmu fiqah terbahagi kepada tiga peringkat. Peringkat permulaan ialah ketika beliau di [[Makkah]] dan [[Madinah]], Hijjaz. Setelah dilatih untuk menjadi ahli fiqah yang mengutamakan Sunnah nabi, beliau dihantar ke Iraq. Di Iraqlah bermula peringkat kedua pengajian beliau, dengan mendapat pendidikan mengenai pentaakulan dalam menentukan syaria Islam. Peringkat terakhir adalah ketika beliau di [[Mesir]] dan pengasasan mazhab Syafii.
 
Imam SyafiiSyafie dilahirkan di [[Ghazzah, daerah Esqalan, di Palestin]]. Selepas kemangkatan bapa beliau, keluarganya berhijrah ke [[Palestin]] bersama-sama dengan Bani Yaman, yang merupakan satu keturunan ibu beliau. Ketika berumur 10 tahun, beliau berhijrah sekali lagi ke Makkah. Imam SyafiiSyafie mula mempelajari al-Quran ketika berumur tujuh tahun dan mula mempelajari dan mengingati kitab [[al-Muwatta']] karangan Imam Malik pada umur 10 tahun. Ketika berumur 15 tahun, beliau diberi pengiiktirafan untuk mengajukan pendapat beliau di dalam bidang fiqah.
 
Bapa beliau berasal daripada bani [[Quraisy]], dan nenek moyang Imam Syafii adalah [[al-Mutallib]] adalah bapa saudara [[Nabi Muhammad]]. Bani Quriasy merupakan penyokong Nabi Muhammad S.A.W setelah [[Perang Badar]]. Sejarah keturunan beliau memberikan beliau martabat dan mungkin juga menjadi sumber inspirasi untuk beliau mempertahankan ajaran Sunah.