Konvensyen Geneva: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Konvensyen Geneva''' atau '''Persidangan Geneva''' mengandungi empat perjanjian yang dibuat di [[Geneva]], [[Switzerland]], yang menetapkan piawai bagi [[undang-undang antarabangsa]] berkaitan kemanusiaan. Empat perjanjian ini menjadi dasar kepada undang-undang kemanusiaan di seluruh dunia.
 
Perjanjian ini berkenaan layanan kepada orang yang cedera, orang awam, mangsa nahas kapal dan tahanan perang. Ia tidak melibatkan penggunaan senjata dalam perang yang berada dalam ruang lingkup [[Konvensyen Hague]] 1899 dan 1907 dan [[Protokol Geneva]] berkenaan penggunaan senjata gas dan biologi tahun 1925.
Baris 9:
== Konvensyen dan persetujuan ==
 
=== KonvensyenPada 1konvensyen &pertama 2dan kedua ===
# Anggota tentera yang sakit dan cedera (yang tidak bersenjata) tidak boleh diserang. Mereka hendaklah dilayan dengan baik. Jika ditawan, mereka hendaklah dijaga dengan baik seperti pihak musuh menjaga anggota mereka sendiri yang cedera.
# Pihak-pihak yang bersengketa hendaklah mengambil tindakan seberapa daya yang boleh mencari dan mengumpul mereka yang cedera dan sakit serta melindungi mereka daripada dianiaya.
Baris 18:
# Salah guna lambang Palang Merah atau Bulan Sabit Merah adalah salah dari segi undang-undang.
 
=== KonvensyenPada 3konvensyen ketiga ===
# Semua tawanan hendaklah memberi nama, pangkat, tarikh lahir dan nombor pengenalan. Maklumat ini hendaklah dihantar kepada pihak-pihak berkuasa yang berkenaan supaya mereka dapat dikesan oleh kerajaan mereka.
# Tawanan perang tidak boleh diseksa untuk mendapatkan maklumat. Mereka tidak boleh diancam (seperti dikurung, tidak diberi makanan) untuk mendapatkan maklumat.
Baris 32:
# Tawanan perang hendaklah dihantar pulang selepas tamat peperangan
 
=== KonvensyenPada 4konvensyen keempat ===
# Mereka yang cedera, orang tua, kanak-kanak dan ibu mengandung hendaklah dipindahkan dari kawasan pertempuran.
# Hospital awam dan anggotanya hendaklah dilindungi daripada serangan dan dibenarkan menjalankan tugas mereka tanpa gangguan.