Mandi wajib: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
→‎Artikel Terkait: Menambah pengetahuan artikel terkait
Baris 95:
Menurut Syeikh al-Islam Ibn Taimiyah rh. (Majmu' Fatawa, 21/396) jika terdapat sebab untuk melakukan tayammum, seperti ketiadaan [[air]], atau tidak dapat menggunakannya akibat sakit, maka [[tayammum]] akan menggantikan wuduk dan mandi wajib. Maka seseorang yang junub hendaklah bertayammum lalu bersolat, kemudian apabila ada air (diperbolehkan menggunakan air untuk yang mudarat), maka hendaklah mandi menghilangkan janabahnya tersebut.
 
Daripada Imraan ibn Hussain ra. "bahawa Rasulullah saw melihat seorang lelaki yang menjauhkan diri dan tidak bersolat dengan kaumnya, maka baginda berkata : Ya siFulan, apa yang menghalang kamu dari tidak bersolat dengan kaummu? Dia menjawab : Ya Rasulullah, saya dalam keadaan junub, dan tiada air. Baginda berkata : Kamu hendaklah menggunakan tanah yang bersih, kerana ia mencukupi untukmu..... di dalam riwayat lain Nabi saw menjumpai air dan memberinya kepada orang yang telah menjadi junub tersebut, dan berkata : pergilah siram ini keatas dirimu." [Hadith riwayat al-Bukhari #344 dan #348].{{reflist}}
 
==Artikel Terkait==
 
1. [https://al-fikry.com/mandi-wajib-pengertian-sebab-dan-tatacaranya/ Mandi Wajib: Pengertian, Sebab, dan Tatacaranya].
{{reflist}}
 
[[Kategori:Fiqh]]