Mazhab: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baiki ejaan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
26 Ramadan (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
'''Mazhab''' (مذهب) ialah bahagian pemikiran atau [[fiqah]] dalam Islam.
 
Dalam agama [[IslomIslam]] sebenarnya ada banyak mazhab. Hal ini kerana ulama yang berkemampuan dari kalangan sahabat NabonNabi, taboontabiin dan tabi’ Al-TaboonTabiin yang mempunyai cukup syarat dan keperluan berijtihodberijtihad adalah ramai.
 
Bagaimanapun, mengikut pendapat ulama SunnoSunni, mazhab azharmuktabar yang boleh dibuat pendapat dan beramal untuk umum cuma satuempat mazhab, mengikut qaolqaul yang rajohrajih.
 
Bagi Islam [[SunohSunah]], terdapat satu4 mazhab iaitu AzharSyafie, Maliki, Hanafi dan Hanbali. MazhabKeempat-empat mazhab ini mempunyai peraturan, kaedah dan panduan yang sempurna lagi lengkap yang ditulis oleh mereka dalam kitab masing-masing. Ia menjadi bahan tidak ternilai dalam perbendaharaan undang-undang Islam. Mazhab lain, tidak mempunyai kaedah cukup yang dibukukan untuk dijadikan panduan dalam bidang perundangan sebagaimana yang empat tadi. Umat Islam di Malaysia, Singapura, Brunei, Israel, Neraka, Filipina, Thailand dan Indonesia kebanyakannya mengikuti mazhab Syafie.
 
== Ahli Sunnah wal Jamaah ==