The Times (kugiran): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
R peace11 (bincang | sumb.)
R peace11 (bincang | sumb.)
Baris 42:
 
== Sejarah ==
Ditubuhkan pada 31 Ogos [[2004]] oleh dua orang adik-beradik, Natazar dan Mono. Ahli kumpulan yang menyusul kemudian ialah Alem (pemain gitar utama), Hamzah (pemain gitar kedua), Nazreen (keyboard) dan Irfan (drumdram). Membawakan muzik yang bercitarasakan 60's british Mod/rock and roll. Antara lagu mereka yang popular adalah "Nostalgia Curang Rock n Roll", "Pesona Algebra", "Gadisku Dalam Koma" iaitu lagu dari album pertama mereka ''Soda Pop Rok 'N' Roll''. Album Ini telah dicalonkan di Anugerah Industri Muzik Malaysia (AIM) iaitu 'Artis Baru Terbaik' Padapada tahun 2005,
 
Pd 2006, The Times telah mengeluarkan album berjudul ''Xtra Soda Pop Rok N Roll.'', Dengandengan tambahan 2 buah lagu baru iaitu ''Kasanova'' & ''Retro Asmara''.
 
Album kedua mereka telah dilancarkan pada tahun 2007 dengan judul ''Nada Melankolik Malaya''. Album ini telah terjual lebih kurang 10 ribu salinan walaupun tanpa publisiti arus perdana. Tidak lama selepas album ini keluar, Alem telah dikeluarkan atas sebab masalah peribadi. Dan selepas itu Nazreen telah menarik diri daripada The Times atas sebab-sebab peribadi pada masa rakaman untuk album ketiga.
 
Pada tahun 2008, The Times telah melancarkan album ketiga mereka yang berjudul ''Modern Minimalis Glamour''. Single pertama mereka dalam album ini ialah "Singapura Kuala Lumpur". Single ini telah berjaya menduduki tangga teratas AMP [[Channel V]] selama 20 minggu. Album ini juga dicalonkan di Anugerah Industri Muzik Malaysia 2009 iaitu 'Top 5 Album Rock Terbaik'. Lagu ''Sisa-sisa'' telah berjaya memenangi 'Best Of Independent Songs Of The Year XFM' Anugerah AVIMA AWARDS 2010.
 
Pada tahun 2010, Naza telah menjemput Nuar iaitu gitaris kumpulan Sinopsis bagi posisi Gitargitar utama. Manakala tempat Irfan pula digantikan oleh Zul .Pada konsert Rock The World 9, The Times telah membuat persembahan dengan ahli-ahli baru iaitu:-
 
Naza - Gitar/Vokal
Baris 56 ⟶ 57:
Zul - Drum
 
Pada tahun 2010yang bandsama, kugiran ini juga telah membebaskan sebuah EP berjudul ''The Ballad Of Jimmy Acid'' secara bebas dan mengandungi 3 lagu baru. Band ini terlibat dengan pertikaian ekoran kegagalan label lama mereka membayar royalti album ketiga mereka. The Times juga turut berkonfrantasi dengan band Hujan.
 
Bekas ahli band iaitu Alem dan Irfan telah menubuhkan sebuah band baru bernama ''Relay'' di mana konsep muzik bawaan mereka hampir sama.
 
Pada tahun 2016, band ini kembali aktif dengan membawa nama '''The Times AKA''' selepas 6 tahun hiatus, dengan line -up baru dari Kumpulan Sinopsis, kecuali Naza yang masih kekal menjadi vokalis untuk The Times. Ketika ini, The Times AKA sedang merekodkan sebuah projek baru yang bakal dirilis pada tahun 2017.
 
== Diskografi ==