Devşirme: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Muhd Asyraf (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Muhd Asyraf (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 32:
 
Anak lelaki yang yatim dan juga anak tunggal dalam keluarga mereka juga dikecualikan daripada sistem ini.
 
= Devshirme di Enderun ==
[[File:Enderun1.jpg|thumb|230px|Piramid Enderûn]]
Objektif utama Enderun adalah untuk melatih kanak kanak yang berkebolehan untuk jawatan kepimpinan seperti panglima tentera (Pasha) atau pegawai tinggi (wazir) untuk berkhidmat dengan kerajaan Uthmaniyah.
 
Ejen yang mencari kanak-kanak ini adalah dilatih di sekitar kawasan Balkan. Mereka dipilih berdasarlan kebolehan, personaliti, perwatakan dan fizikal yang sempurna. Calon Enderun mesti bukan anak yatim Dan juga anak tunggal untuk memastikan calon ITU mempunyai nilai keluarga yang tinggi. Mereka mesti bukan jenis mahir berbahasa Turki dan terlibat dalam perdagangan. Usia yang sesuai untuk melatih mereka adalah sekitar 18 hingga 20 tahun.
 
Mehmed Refik [[Bey|Beg]] berkata remaja yang mempunyai tubuh yang lemah tidak akan dimasukkan ke dalam perkhidmatan awam kerana orang Turki percaya jiwa yang kuat dan minda yang baik hanya dijumpai di dalam tubuh yang sempurna.
 
Kanak-kanak yang terpilih berpakaian merah, supaya mereka tidak dapat melepaskan diri dengan mudah dalam perjalanan ke Istanbul.
 
Kos perkhidmatan devshirme dan pakaian mereka dibayar oleh kampung atau komuniti mereka. Kanak-kanak lelaki itu dikumpulkan menjadi kumpulan seratus atau lebih untuk berjalan ke Constantinople dan dibahagikan antara sekolah-sekolah istana dan latihan ketenteraan. Sesiapa yang tidak terpilih akan menjadi buruh ladang di Anatolia sehingga mereka cukup umur untuk masuk ke dalam latihan ketenteraan.
 
 
The brightest youths who fit into the general guidelines and had a strong [[primary education]] were then given to selected Muslim families across Anatolia to complete the enculturation process.They would later attend schools across Anatolia to complete their training for six to seven years in order to qualify as ordinary military officer.They would get the highest salaries amongst the Pasha. a Only a very few would reach the Enderun.
 
Kanak-kanak yang sesuai dengan garis panduan umum dan mempunyai pendidikan rendah yang kuat akan diberi kepada keluarga Islam terpilih di seluruh Anatolia untuk menyelesaikan proses pembudayaan. Mereka kemudiannya akan menghadiri sekolah di seluruh Anatolia untuk menyelesaikan latihan mereka selama enam hingga tujuh tahun untuk layak sebagai pegawai tentera biasa. Mereka akan mendapat gaji paling tinggi di kalangan Pasha. Hanya sedikit sahaja yang akan sampai ke Enderun.