Shah Alam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Iluvatar (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 175.144.158.13 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh 2001:D08:D1:E512:6598:CE41:6094:F11B
Tofeiku (bincang | sumb.)
Baris 43:
 
== Sejarah awal ==
Shah Alam pada asalnya dikenali sebagai '''Batu 3/Sungei Renggam''', terletak di dalam dua daerah iaitu [[Petaling]] dan [[Klang]], pada suatu ketika dahulu adalah sebuah ladang [[kelapa sawit]] dan dikenali sebagai Sungai Renggam. Sungai Renggam dan Batu Tiga mula berkembang setelah [[British]] membina laluan [[keretapikereta api]] dari Port Swettenham ([[Pelabuhan Klang]]) ke Bukit Kuda di [[Klang]] dan menghubungkannya dengan [[Kuala Lumpur]] pada tahun 1886.
 
Kedudukan Sungai Renggam adalah strategik kerana terletak di antara [[Petaling Jaya]] dan Bandar Diraja [[Klang]] serta dihubungkan melalui satu-satunya lebuhraya pada ketika itu iaitu Lebuhraya Persekutuan dan lokasinya yang berhampiran dengan laluan-laluan utama seperti Lebuhraya Persekutuan dan Jalan Klang Lama. Pembangunannya dilakukan di atas nasihat V. Antolic, Penasihat Perancangan Bandar [[Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu]].