Muaz ibn Jabal: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Thekatyusha (bincang | sumb.)
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
'''Mu'az ibn Jabal''' adalah sahabat nabi yang berbai'at kepada Rasulullah sejak pertama kali. Beliau juga termasuk sebagai salah seorang daripada [[sahabat nabiNabi]] yang pertama kali masuk Islam (Assabiqunal Awwalun). Berasal dari [[Yathrib]].
 
Atas usaha [[Mus'ab ibn Umair]], Muaz memeluk Islam sebelum peristiwa [[Hijrah]]. Beliau memiliki wajah yang [[tampan]], matanya hitam dan berambut kerinting. Di kalangan para penduduk [[Yathrib]], Muaz merupakan seorang pemuda yang bijak.
Baris 8:
"Orang yang paling mengetahui halal dan haram di kalangan umatku adalah Muaz ibn Jabal"
 
==Jasa dan Perjuangannyaperjuangannya==
Pada peringkat awalnya, Muaz dilantik sebagai pegawai [[Baitul MalBaitulmal]] dalam menjalankan kerja-kerja membahagikan zakat dan barang keperluan asas di [[Madinah]]. Selepas itu, Umar melantik beliau sebagai pasukan bantuan untuk membantu tentera Islam dalam siri [[Peperangan Islam-Rom Byzantine]].
 
Kemudian, akibat jangkitan wabak taun, beliau wafat selepas menggantikan [[Abu Ubaidah Al-Jarrah]] yang juga maut akibat wabak tersebut. Ketika itu, tentera [[Islam]] sedang berkhemah di sekitar [[Amawas]]. Selepas itu jawatannya disandang oleh [[Amru Al-Ash]].
 
[[Kategori:Sahabat Nabi]]