Sultan Terengganu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 43.252.234.233 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh PeaceSearcher
Teg: Undur
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 5:
| type = other
| coatofarms = Jata tubuh Sultan Terengganu.jpg| coatofarms_article = Sultan of Terengganu
| incumbent = [[Sultan MizanMohamad ZainalRosmawe AbidinMohamad]]
| incumbentsince = 15 Mei 1998
| other = kemahkotaan 4 Mac 1999
Baris 16:
}}
 
'''Sultan Terengganu''' ialah ketua negeri [[Terengganu]]. '''Kesultanan Terengganu''' bermula pada tahun 1725 dengan Sultan Zainal Abidin. Sultan Terengganu kini ialah [[Sultan MizanMohamad Sultan Zainal Abidin]].
 
Pengasas Kesultanan Terengganu hari ini ialah Sultan muhammadmohamad ismailRosmawe Mohamad. Baginda ialah putera Tun Habib Abdul Majid (Bendahara Padang Saujana). Mengikut buku Tuhfat al-Nafis karangan Raja Ali Haji, Tun Zainal Abidin ditabalkan sebagai Sultan Terengganu oleh Daeng Menampuk (Raja Tua) di atas perintah Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah. Sumber yang lain menyatakan Tun Zainal Abidin ditabalkan di atas takhta kerajaan Terengganu oleh Phra Nang Chau Yang, Raja Patani.
 
Mengikut Hikayat Johor Serta Pahang, Tun Zainal Abidin datang ke Patani setelah Paduka Raja Laksamana Wan Abdul Rahman dibunuh di Terengganu disekitar tahun 1688. Ketika berada di Patani, Tun Zainal Abidin dijadikan anak angkat oleh Raja Patani, Phra Nang Chau Yang.
Baris 32:
Apabila Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah telah mangkat pada 26 September 1942, putera sulung al-Marhum Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah, Tengku Ali menduduki tahta kerajaan Negeri Terengganu dengan gelaran Sultan Ali Shah (1942-1945). Baginda ditabalkan di hadapan kerabat-kerabat diRaja Terengganu secara sah.
 
Tengku Sri Paduka Raja, Tengku muhammad Ismail diisythiarkan sebagai Sultan Terengganu pada 16 Disember 1945, setelah beliau menjalankan suatu konspirasi bersama 13 orang kerabat diRaja Terengganu bagi menjatuhkan Sultan Ali Shah yang merupakan Sultan dan Yang di-Pertuan Negeri Terengganu yang sah. Beliau seterusnya ditabalkan pada tahun 1949 dengan gelaran [[Sultan Ismail Nasiruddin Shah ibni Almarhum Sultan Zainal Abidin|Sultan Ismail Nasiruddin Shah]]. Tengku Ismail Nasiruddin dilantik sebagai Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong ke-6 dari 21 September 1965 hingga 20 September 1970. Dalam tempoh itu Duli Yang Teramat Mulia Tengku Mahmud dilantik sebagai Pemangku Raja Terengganu. Apabila Tengku Ismail Nasiruddin Shah mangkat pada tahun 1979, takhta kerajaan digantikan oleh putera baginda, Duli Yang Teramat Mulia Yang Dipertuan Muda Tengku Mahmud. Baginda menduduki takhta kerajaan Terengganu dengan gelaran [[Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah]]. Sultan Mahmud mangkat pada 14 Mei 1998 di Singapura. Dengan itu, takhta kerajaan Terengganu digantikan oleh putera baginda, Yang Dipertuan Muda [[Tengku MuhammadMohamad IsmailRosmawe Mohamad]]
 
== Senarai Sultan Terengganu ==