Devşirme: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Muhd Asyraf (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Muhd Asyraf (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 5:
Budak-budak lelaki ini akan memeluk Islam dengan objektif utama untuk memilih dan melatih mereka yang berkebolehan untuk dimasukkan ke dalam ketenteraan atau perkhidmatan awam terutamanya Janissari.
 
Devshirme bermula pada pertengahan abad ke 14 semasa pemerintahan Sultan Murad I untuk mengimbangi pengaruh bangsawan Turki yang semakin meningkat.
 
Pada pertengahan abad ke 17, sistem ini secara beransur ansur mula diabaikan. Akhirnya semasa zaman pemerintahan Sultan Ahmet III, sistem devshirme telah dimansuhkan.
Baris 21:
Kanak-kanak ini diambil Dari keluarga mereka dan dibawa ke Istanbul. Apabila sampai di sana, mereka memeluk Islam, diperiksa Dan dilatih untuk berkhidmat dengan empayar. Sistem ini menghasilkan pasukan infantri, pentadbir awam dan pegawai tinggi tentera.
 
Walaupun pengaruh bangsawan Turki meningkatsemakin berkembang di dalam empayar Uthmaniyah sehingga zaman Sultan Mehmed II, sistem devshirme mula menguasai kelas pemerintah.
 
Pemimpin dari kelas ini dipilih Dari mereka yang berkebolehan dan dipilih dari institusi Istana yang dikenali sebagai Enderun. Mereka perlu mengiringi Sultan dalam kempen perang tetapi juga dibayar untuk tugas rasmi di sekitar empayar. Bagi yang dipilih untuk institusi Penulisan yang dikenali sebagai Kalemiye juga diberi kedudukan terhormat. Institusi Keagamaan (İlmiye),